Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







fredag 10 juni 2011

Jag är nyfiken gul


Jag tror att många människor har glömt att vara nyfikna. Min erfarenhet är, att de bara går förbi massor med spännande saker utan vidare undersökning. De varken stannar till, böjer sig ner eller nosar på någonting. Om de visste, vad mycket värdefullt de missar genom sitt jäkt!

Jämför bara med oss katter. Hur många gånger varje dag stannar vi inte till, även om vi tassar exakt samma väg varje dag, och kan varenda del av vägen? Men vem vet, kanske just idag kan jag hitta något nytt? En ny doft, ett nytt perspektiv, en annan färg? 

För att inte jama om, när vi upptäcker ett outforskat rum av något slag! En hålighet, en öppen dörr som brukar vara stängd, ja, vad som helst som man kan krypa in i. Genast väcks vår nyfikenhet! Vad kan finnas där inne! Man bara måste, måste få veta!

Vad jag förstått efter att ha studerat minisen, som kryper omkring här ibland, finns vissa sådana kattliga instinkter hos honom. Tyvärr verkar de ofta motarbetas av hans större människor? Framför allt verkar han inte få nosa på vad han vill?

Nog tror jag att våra tvåbenta vänner skulle må mycket bättre om de 1) tog sig tid att upptäcka allt det som finns utanför vägen de går på 2) vågade sig in även på osäker mark. Så mycket vi katter har att lära våra människor!

Nu ska jag önska alla kompisar och era människor en riktigt skön sommarhelg! Hoppas ni mår bara bra allihop! Vi tassas igen på måndag!

26 kommentarer:

  1. Ytterligare ett klokt inlägg av dig Gustav. Tänk om människor kunde förstå vår glädje och nyfikenhet över ett nytt grässtrå längs vår promenadväg, eller en öppen kökslucka. Det är verkligen synd att minisen ska bli motarbetad av de större. Du borde kanske stiga i mellan och ta över utbildningen.

    SvaraRadera
  2. Så du menar att minisar är kattiga när de är miniminisar, men att de blir människor när de är större minisar? Intressant! Vi har alltid tyckt att människor borde vara mer nyfikna. Och inte stänga dörrar. Eller lådor. Eller väskor. Eller nåt...

    trevlig helg, hälsa Piff och Puff
    nosgos å gottisar, nosbuff å råttisar
    M&K

    SvaraRadera
  3. SIPPO: Du har ju också märkt ibland att husse ibland inte stannar så länge som du vill på en plats? Du nosar och kollar noga allting, medan han bara går där utan att deltaga i dina undersökningar? Det är precis som om det inte är nog spännande?
    Undrar om det ligger tappade nyfikenheter nånstans?

    SvaraRadera
  4. MAURICE och KAJSA: Jo, precis så tror jag! Jag ser på minisen när han kryper omkring. Han gör precis som jag, kollar varenda liten smula på golvet och allt annat också.
    När de halvstora människorna kommer, bara lägger de sig i soffan, eller så. Ingen upptäckarlusta alls!
    Åh, vi katter är såna föredömen! Om människorna bara kunde förstå det!

    SvaraRadera
  5. Kloka ord som vanligt Gustav. Våra 2 benta borde ta det lugnare och stanna upp, våga vara lite mer nyfikna!

    Ha en skön sommarhelg du och de dina också!

    =^.^=

    Nosbuffar

    SvaraRadera
  6. HJULIA, SMULAN, AMANDA: Ibland tror jag de tycker det är litet skämmigt att visa sin nyfikenhet. Jag är glad att vi katter inte har några såna känslor! Utan nyfikenhet är det svårt att upptäcka nya saker, eller hur?

    SvaraRadera
  7. Så sant! Våga stanna upp, undersöka och vara nyfiken även om du varit där tidigare. Så klokt jamat, det finns alltid något nytt att upptäcka aven om det inte är så stort. Ha en skön helg! Nosbuff

    SvaraRadera
  8. DUI och DECO: Vi katter tassar ju samma väg mest varje dag, alltid med lika vakna och nyfikna ögon. Alltid spejande efter något nytt och oväntat. Så skulle våra människor också göra efter sina vägar, tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Du har så rätt, Gustav. Visst finns det alltid nåt nytt att upptäcka. Till och med i vår bur på katthemmet kan vi upptäcka nya saker, fast vi bott här så länge. Jag jamar som farbror Strindberg: det är synd om människorna.

    SvaraRadera
  10. Bra jamat.
    Men tror du inte att 2beningarna skulle bli arga på varandra om de tassade in i varandras Områden? Just så arg som jag blir när Sigge kommer hit.
    Det skulle bli många 2beningar hos Stickisen då. tihi

    SvaraRadera
  11. KATTSON: Vi ser ju också de små, små sakerna och förändringarna, sånt som människorna inte "har tid" att lägga märke till. Håller helt med om det där syndom-et!

    SvaraRadera
  12. MAX och MÅNS: Jo, man ska inte tassa in på andras områden hur som helst, verkligen inte! Men det hindrar väl inte att man SER och UPPTÄCKER saker efter vägen man tassar? Och vem vet vilka fynd man kan göra när man vågat sig in där man aldrig varit förut? Det är mer det jag jamat om.

    SvaraRadera
  13. Min matte skyller som vanligt på det där jobbet hon måste gå till i tid och otid. "Hade jag bara varit ledig mer så hade jag också kunnat nosa på varenda grässtrå" säger hon. Men den gubben går jag inte på, för jag har aldrig sett henne nosa på ett grässtrå, hur ledig hon än har varit. Nej, det är nog bara vi katter som har den förmågan att uppskatta de små sakerna i livet.
    Tassklappar
    Tassnot: Matte hälsar att hon hoppas hon inte är tjatig nu men hon vill påminna din matte om att hon ska klicka in sig på "Link to your website" och lägga in länken till sin blogg där när hon kommenterar hos oss. Annars kan man inte klicka sig fram till er från kommentaren.
    Ha en fin helg ni också och må solen oupphörligt lysa över er alla!

    SvaraRadera
  14. Klart vi är bättre på att ta det lugnt och inte stressa, så som tvåbeningarna gör. Undrar varför dom gör det?
    Springer iväg hir och dit till ingen nytta, mjau
    Bättre då att ta det lugntv istället.
    Jamar om att dom kan ju titta på oss, hur lugnt vi tar dagen. Dagarna försvinner inte, *FNISS*

    Tass på dig och trevlig helg på dig oxå

    SvaraRadera
  15. FRASSE: Ja, och vi inte bara uppskattar, vi vaknar varje morgon fulla av upptäckarlusta. Även om vi bara är inne, och i samma rum alltid, ser vi på våra saker som om det vore första gången, varenda morgon. Det försöker jag undervisa mina människor om, att låta livet vara mera ett äventyr!
    Matte ska försöka linka nästa gång...

    SvaraRadera
  16. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Det är synd om de tvåbenta som stressar så de inte hinner vara nyfikna på allt spännande som kan finnas bredvid dem. Man kanske skulle uppfinna nån slags upptäckarglasögon, som underlättade för dem att se äventyren omkring dem?

    SvaraRadera
  17. Mjau Gustav, du är inte dum du, mjau
    så jamars bra idé,
    Du har så jamars bra ideér jämt. *FNISS* Upptäckarglasögon vore nog en jamars bra idé.
    Ska ta och fundera på det där, Gustav.
    Kanske finns att köpa ngn stans till våra tvåbenta??

    Tass tass

    SvaraRadera
  18. Nyfikenhet är en gåva. Hoppas omedelbums på en förbättring från mattes sida nu när hon har läst detta. Så kan vi ligga sida vid sida och spana in under badkaret, exempelvis. Möjligheterna är obegränsade, och vi tror det är bra för stressade människor att stanna upp och betrakta tillvaron ur ett annat perspektiv. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  19. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Ni kan väl kolla på ert håll, så ska jag kolla runt här. Det finns ju så mycket att köpa nu för tiden, så varför inte upptäckarglasögon?

    SvaraRadera
  20. FINDUS, ISAK och RASMUS: Säkert har er matte legat där och bara kollat efter smuts förut. Tråkigt! Medan ni spanat där efter NÅGOT som kan dyka upp.
    Tillvaron blir så givande när man oftast väntar på detta NÅGOT, som ni och jag alltid har beredskap för att möta. Nu gäller det att få våra människor öppna för det också!

    SvaraRadera
  21. *Fniss*
    Apropå texten* *jag är nyfiken GUL*
    Så har matte berättat att det finns en låt som heter just:
    *Jag är nyfiken gul*
    Det är hennes stora idol som skrivit en sådan text,
    men dessvärre så finns han inte längre i livet *Suckjam*

    Tass tass
    Ha en jamars trevlig pingst.

    SvaraRadera
  22. SÅ bra jamat! Dina klokord är rena guldkornen. Alltid vara nyfiken är så bra.

    Nosgos

    SvaraRadera
  23. Ett alla tiders klokt inlägg av dig Gustav igen !!! Matte har visst hört ett nytt citat i helgen = Alla blir vi äldre , men man väljer själv om man vill bli vuxen :)

    SvaraRadera
  24. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Inte bara en låt, en film också. Men det var jääääättelänge sedan den gick. Inte ens min mamma var född då. Tass!

    SvaraRadera
  25. NEA: Visst är det bra att inte glömma att vara nyfiken? Kul att du gillar min klokbok!

    SvaraRadera
  26. KJELLE BUS: Bli vuxen? Undrar just vad som menas med det? Är det något tråkigt, eller? Låter nästan som det är något man bör undvika? *funderar*

    SvaraRadera