Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







torsdag 11 februari 2016

Vad är det här för nyordning?




Jag har hört andra katter berätta om ransonerad mat och ändrade
Här gäller det att passa på!
matrutiner. Själv har jag i alla år jag bott här kunnat äta när jag vill. Även om blötmat och annat litet godare inte stått framme för jämnan, så har jag åtminstone kunnat knapra i mig de torra små bitarna. Nu har detta helt utan förvarning förändrats? Ingen mat står längre framme??! 


Turligt nog är frukost och middag inte indragna, då serveras blötmaten som vanligt. Åtminstone för min del. Jag har minsann noterat att Puff inte får samma mat som jag? Dessutom har jag upptäckt att hennes mat är mycket godare än min

När jag känner mig litet sugen på dagen ställs min skål med torrmat ner, men så fort jag slutar äta försvinner den igen!? Vad är det för fasoner? Naturligtvis klagar jag ibland (ofta), och då ska erkännas att skålen kommer ner igen. Men jag är inte nöjd med den här nyordningen, det jamar jag bara!

Mattes kommentar: Eftersom Puff en längre tid varit dålig i magen, provar vi nu att hon ska äta enbart mat för katter som är lösa i magen. Kan ju vara att hon inte tål något i maten hon fått hittills. Så vi testar nu en tid med det här. Blir hon inte bättre får hon undersökas igen. Hon har gjort magröntgen för inte så länge sedan. Den visade inte något speciellt, förutom gaser. Så vi hoppas att den nya dieten ska hjälpa!



 

10 kommentarer:

  1. Låter inte alls bra med denna nyordning av matransonering.
    Men du får kanske ändå vara nöjd med att dom sätter fram maten till dig när du påtalar dumheten.
    Har en känsla av att det hela handlar om att Puffen inte ska smygäta din mat pga att hon inte tål den.
    Hoppas att Puffen blir bättre i magen och att du får tillbaks den gamla vanliga ordningen med mat när du vill o känner för det.
    Idag har jag tassat på stranden o matte yrade om att havet låg spegelblankt och det händer inte ofta.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag är inte tillfreds med det hela, särskilt som hennes mat är så GOD! Men en sak är bra, på nätterna står min skål framme, och då kan jag äta när jag vill!
      Vad bra att du tassat på stranden, det betyder att du är i fin form igen!

      Radera
  2. Så där hålls det på här också. En av oss har specialtorrisar. Ibland faktiskt riktigt underhållande när matte plockar bort och plockar fram stup i ett! Håhåjaja -dessa tvåbeningarna....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju läst om flera som har det så här, och nu var det min "tur". Vad de hittar på, våra kära tvåbeningar!

      Radera
  3. Fyjam så elakt att sno dina torrisar sådär. Husse brukade göra precis samma sak, men då hotade Sippo med att lämna en present från kattlådan i husses skor om han inte skärpte sig. Hoppas matte snart får tillbaka förståndet och ger dig fri tillgång igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mest frustrerad är jag över att Puff får så mycket godare blötmat, jag tycker inte min blötmat smakar så bra längre? Nu är det här ganska nytt, jag hoppas min mat snart kommer smaka okej igen. Och så får jag äta mycket torrisar på nätterna, när jag är ensam om matskålen!

      Radera
  4. Sånt här förekommer visst överallt. Det är en fråga som måste högt upp på dagordningen vid nästa kattsammanträde. Just nu kommer jag inte ihåg vilken paragraf i kattlagen som reglerar matserveringen, men jag vet att det står att ALLA katter ska ha fritillgång till god mat JÄMT.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl det jag också kom ihåg? Måste leta upp min lagbok och lägga fram mitt på matbordet. Lagar MÅSTE man följa, det har jag lärt mig. Det borde matte och husse veta. Tycker man.

      Radera
  5. Det är ett oskick det där, undrar hur vi ska göra för att bli av med det. Hoppas att Puff blir bättre i magen nu när ni ändå måste stå ut med eländet.Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet ju att ni har erfarenhet av detta också. Oskick är verkligen rätt beteckning! Jag hoppas också att hon blir bättre, fast under tiden kunde hon väl dela med sig av maten?

      Radera