Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







fredag 16 juni 2017

Litet synd om mig





Sommaren kunde ju ha börjat bättre, kan jag jama. I förrgår kväll kom han tassande, inkräktaren, och det fram till min högsta privata trappa!!! Givetvis måste jag vidta åtgärder. Matte, som just kom ut på trappan, tänkte detsamma, och skyndade till vattenslangen. Men jag hade inte tid att vänta på det, utan gick till anfall. Vi hoppade båda in bland de höga ormbunkarna, och ett kort slagsmål följde. Sedan låg jag kvar, medan han lommade iväg. Då kom husse och lyfte in mig. Jag mådde inte bra. Det gjorde ont i ögat och litet varstans. 

Sedan fick jag åka till vettisen igår. Hon sa att ögat klarat sig utan skador. Men så tittade hon i munnen, och det gillade jag inte alls. Faktiskt tog de sig till att vira in mig hårt i en handduk?! Det har aldrig hänt förut. Men katten också, det gjorde så ont där inne på ena sidan! Inkräktaren har tydligen fått in en femetta bredvid en tand långt bak. Där blödde det. Ser inte bra ut, sa hon, och det kan jag jama att det känns inte bra heller! Är väldigt svullen på den sidan.  Och så har jag en klo som är skadad också.

Nu ska vi avvakta litet, och hoppas att kroppen klarar av att läka sig själv. Man vill inte gärna söva en så gammal katt, sa hon, och mina njurar kan ha svårt att tåla belastningen av antibiotika. Jag har i alla fall kunnat äta litet idag, och jag är litet arg för att jag inte får tassa ut. "Det är bra", tycker matte och husse? 

Jag ska vara beredd på att kanske åka till djursjukhuset i helgen, säger de, men det har jag förstås inget lust till. Så det kan gå när man vill försvara hus och hem! 


 

12 kommentarer:

  1. Usch fy o jam för den dumme inkräktaren som slog dig.
    Matte jamar att hon ser att du är svullen på din högra sida runt ögat.
    Kan jama att så såg jag ut en gång efter att jag dragit ut en tand långt bak i munnen.
    Det höll i sig i tre dagar innan jag var helt mig själv igen.
    Din svullnad går nog ner sakta om några dagar hoppas jag.
    Det är ju ändå bra att du kunnat äta lite idag även om det gör ont i munnen.
    Håller helt med dina människor att det är bra att du är inomhus nu även om du inte själv tycker det.
    Jag o mina tvåbeningar håller alla våra tassar för att du ska läka ihop själv.

    Ozzy med matte o husse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har synts här alldeles för ofta den senaste tiden. En natt bråkade han med Lisa på altanen, fast han kom ju inte åt henne där. Men ett väldans liv var det. Jag hoppas också att det ska läka, och inte bli en infektion i munnen. Vilket dumt ställe att bli slagen på!
      Jo, jag måste vara inne ett tag, säger de. Men om det är vi INTE överens!
      Tack för tasshållning!

      Radera
  2. Men vad är det för boxningsinkräktare som du råkat ut för? Att han aldrig kan ge sig! Kanske är han lite korkad och fattar långsamt?...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jam, det kan man undra?! Han har inget halsband, men är, om inte tjock, så inte alls smal, så han har nog ett hem nånstans. Men varför han är här så ofta varken fattar eller gillar jag!!!

      Radera
  3. Men lille Gustav, det här var inte alls bra. Undrar om inkräktaren är kastrerad? Hoppas du inte har alltför ont och att såren läker av sig själva snabbt. Så här skulle ju inte sommaren börja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, inte bra ett enda dugg! Vi vet inte om han är kastrerad, har inte sett honom tillräckligt nära.
      Ont, det gör det. Och så ska matte hålla på och droppa ögat fyra gånger varje dag också. Och gissa om hon kommer åt min onda kind då? Uschjam, just nu tycker jag livet är rätt eländigt...

      Radera
  4. Vet du, Gustav... vi klosterkatter förstår att du vill försvara ditt revir, men vi tänker så här: som nestor i området skall du inte behöva slåss för din självklara rätt. De andra killarna skall hålla sig i skinnet och låta dig vara ifred! Så vila nu och bli frisk, vi vill inte att något hemskt händer som får Skaparkatten att kalla hem dig i förväg. Massor av skyldrade hederssvansar från klosterkatterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de värmande jamen! Nä, när det finns så många kattlösa hus här runt omkring, varför prompt komma hem till mig?? Och visst vilar jag, ganska mycket faktiskt. Jag vill förstås bli sådär bra som jag var innan det olycksaliga hände. "Skyldrande hederssvansar", oj, det var stort!!!

      Radera
  5. Men fyjam vilken fräck inkränktare som tassar ändra fram till din trapp! Hoppas han förstod när du tog i med hårdtassarna att det är ditt område.
    Vi håller tassarna hårt för att du kryar på dig snabbt och att du slipper åka till stickisen igen.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas han har bra minne, för nu när jag inte får vara ute på ett tag kanske han tror att det är fritt fram? Men vattenslangen ligger beredd, så matte och husse får agera i mitt ställe om han dyker upp. För nu hoppas jag slippa slåss en enda gång till, för det här var inget kul alls! Jag tackar för tasshållning, den behövs!

      Radera
  6. mej ojdå kompis. Vi önskar dig god bättring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack, jodå, jag är bättre nu, men inte helt återställd. Det tar tid när man är arton år!

      Radera