Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







onsdag 23 maj 2012

Allt var lugnt tills...


Nu är det skuggläge som gäller. Så mycket energi som möjligt måste bevaras innanför pälsen. Med andra jam har dagen mestadels tillbringats liggande. Ända tills något hände på eftermiddagen. En katt kom plötsligt springande framför min nos! 

Eftersom jag var nästan säker på att densamma var Piff, vidtog jag inga dramatiska åtgärder. En snabb besiktning bekräftade mina aningar. Hon var på rymmen igen! Därmed blev det inget ivägjagande, vilket är rutin när det gäller Inkräktare. Däremot visste jag, vad som nu var mitt ansvar. Att bevaka henne, och visa matte var hon höll till. 

Tog min uppgift på största allvar, och följde efter henne till vedboden, växthuset, på andra sidan staketet och under altanen. Lugnt avvaktade jag hennes undersökningar av dessa områden. Till slut tyckte jag att det fick räcka, och tog med henne till ytterdörren. Där kom matte med stickisgodis till oss. Fast Piff fick sitt innanför ytterdörren, som sedan snabbt stängdes. Allt var som vanligt igen. Min vakttjänstgöring upphörde. Jag sträckte ut mig i skuggan under rhododendronbusken.

 


 

22 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat!
    Du gillar nog Piff liiite i alla fall, eftersom du såg till att hon inte virrade bort sig, utan kom in i säkerhet igen!
    Hoppas att hon är tacksam över att du såg till att inget otäckt hände henne när hon var på rymmen.
    Tassen upp för dig!!!

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan väl jama att jag nog gillar henne mer än hon gillar mig, för jag kan tvätta henne korta ögonblick när hon nosar på mig, men hon tvättar aldrig mig. Och jag känner såklart att något är fel när hon är ute. Hon får ju bara vara bakom nätet på altanen!

      Radera
    2. Hon ser dig nog som den Kung du är och man kan ju inte tvätta sin Kung, heller.

      Radera
    3. DET var en sant positiv tolkning! :D

      Radera
  2. Så bra att du ser till Piff så att hon inte försvinner, du ska se att såsmåningom tvättar nog Piff dig också.Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det tror jag aldrig kommer hända. Lika sannolikt som att mössen frivilligt skulle kliva in i mitt gap. Ungefär.

      Radera
  3. Tänk vilka stordåd som utförs i det tysta av oss katter. En sån här nyhet borde ju stå på förstasidorna i alla tidningar och slå ut nyheter om dop, val i Egypten, kris i Grekland, melodifestival...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte själv att jag klarade min arbetsuppgift galant. Inte en sekund avvek jag från min post. Matte var väldigt tacksam. Man kanske borde tipsa Rapport?

      Radera
  4. Du har verkligen koll på läget. Tänk om inte du hade funnits där ute, då hade ju Piff kunnat springa vilse eller bli trakasserad av ilskna ekorrar eller nåt. Tycker absolut att du förtjänar en stunds vila vid din favoritbuske, med ett par sticks i tassarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ilskna ekorrar är inte att leka med, minsann. Ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag att min lön var i minsta laget. En stickis till tror jag att jag kan begära, med tanke på just det du skriver. Ett PAR sticks, inte en enda.

      Radera
  5. Så bra att du såg till att Piff kom in igen !
    Tycker minsann att din matte gott kan ringa Rapport :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matte? Förstår de inte jamiska på Rapport? Nä, då får det va'....*mutter, mutter*

      Radera
  6. Svar
    1. Härligt att kunna utföra ett jobb perfekt!

      Radera
  7. Men sån tur att de har dig!! Piff hade säkert traskat iväg till Danmark och sen inte hittat hem igen! En hel paket med stickisar skulle du ju få.I en liten gottisgömma under din buske!
    nosgos å beundrargottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till Danmark? Visserligen gillar hon vatten, men att simma så långt? I så fall hade hon garanterat inte hittat hem igen. Ska genast beordra fram en gottisgömma under busken! MYCKET bra förslag!

      Radera
  8. Förstår om Piff kände längtan efter lite vårluft, och då brukar vi missar bli sluga som en hel rävfamilj. Fast er matte var nog glad att den lilla utflykten övervakades av dig, som kan Området på dina fyra tassar. Helt klart en insats som förtjänade sina sticks. Kurr och burr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slug var jamet...fast egentligen var matte slarvig. Hon var SÄKER på att Piff var på altanen, och brydde sig inte om att stänga "slussdörren". Alltså skuttade Piff ut så fort matte öppnade ytterdörren några centimeter.
      Matte var mycket tacksam för min insats. Tur att jag var hemma.

      Radera
  9. Vilken tur att din matte har en så duktig vaktkatt.
    Det skötte du ju supersnyggt! Utan att Piff ens märkte att hon var bevakad.
    Vi klappar tassarna åt dig Gustav!
    Har du och Sippo gått samma säkerhetsutbildning?
    Svanskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tror att Sippo och jag har samma utbildning, fast vi deltog inte samtidigt. Han är ju litet yngre än jag.
      Visst var det tur för matte att jag råkade befinna mig precis inom räckhåll när Piff kom rusande ut. Då slapp hon en massa extrajobb.

      Radera
  10. Hoppas verkligen att du fick mer godis än Piff, för trots allt var det ju tack vare dig som hon återbördades till hemmets härd. Skönt att höra att du tog dig en ordentlig vilopaus efter genomfört uppdrag, det hade du verkligen gjort dig förtjänt av!
    Tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, nog fick jag rätt bra med godis, även om tilldelningen förstås kunde varit mer generös. Det var riktigt skönt att kunna koppla av efter det jobbet. Det var ju så jamarvarmt igår, och viss vakthållning måste ske i solen, medan Piff var inne i skuggan under altanen mm. Det var skönt när hon var återbördad inomhus.

      Radera