Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







fredag 2 april 2010

Retsam fjäderkotlett

Idag blev jag fotograferad på jobbet. Den gamla bilden fanns det snö på, och det ser ju litet konstigt ut nu när det är vår. Åtminstone där jag bor. Alltså lät jag henne hålla på och klicka utan att för ett ögonblick ge upp min bevakning.

Idag upptäckte jag för första gången den där fjäderkotletten som jag nästan blir tokig på. Den ser så jamrans läcker och retsam ut, för den vippar på stjärten hela tiden. Dessutom håller den på och springer omkring nära mig, precis som om den vill att jag ska leka med den. Såg att Piff också blev alldeles frustrerad. Den här gången blev det ingen lek, men det är bara en tidsfråga.

Det blev litet sent ikväll. Har haft fullt upp med allt där ute. Det var med yttersta tveksamhet som jag tassade in i huset. Känns som om hela världen är full av spännande saker att undersöka just nu. Önskar alla mina kompisar en härlig upptäckarhelg, så tassas vi på måndag!

10 kommentarer:

  1. Ååååh!
    Har sädesärlan kommit till er nu?
    Vi väntar på alla små bevingade vänners ankomst...
    Rödhaken och massor av bofinkar har vi sett. Likaså tofsvipa och rätt många sångsvanar, men sädesärlan vill vi snart se.
    Här har det krattats ut snö för snabbare avsmältning, så att fåglarna känner sig mer välkomna!
    Glad Påsk i Skåne(?), antar vi, det ser ut som östra kusten!?!
    Lääängtar dit!

    Trassla med matte

    SvaraRadera
  2. Ja, så heter den retsamma rackaren. Min matte har sagt att vi inte får ta dom, men vi lovar ingenting bestämt.
    Ja, i Skåne har jag bott i hela mitt liv, fast jag bor i nordvästra delen. Jag är född mitt inne i Skåne, men det är nog bättre här med en hel strand för mig själv. Nästan i alla fall.
    Glad Påsk till er med!

    SvaraRadera
  3. Bor du med i skåne Gustav det gör jag och matte med...
    Tass busan

    SvaraRadera
  4. Oj...var det t o m så bra?
    Nordvästra Skåne...
    Matte får något drömmande i blick. Med hela släkten härstammande från Höganäs...
    *vift vift vift*

    SvaraRadera
  5. KEIJU: Då kanske våra tass-stigar möts nån gång...

    DEN ALLVETANDE BRÄDHÖGEN: Bra? Ja, bäst! Höganäs har jag aldrig varit i, men matte var mycket där i närheten när hon var en ungmänniska. Jättelångt innan jag var född. Tass!

    SvaraRadera
  6. Åh sädis har ja inte sett... eller har ja de? Däremot har ja sett den där tofsis. De ser också roliga ut med tofsen på huvudet :)

    Sädisar är så retsamma. Precis när man skall göra en attack bara lyfter de och flyttar sig några meter bort. Hemskt nonchalanta är vad de är! Sånt kan straffa sig..

    Nosbuff!

    SvaraRadera
  7. Visst finns det mycket nytt att nosa på så här på vårkanten? Vilken retlig liten fjädervippa. Men om du låtsas vara ointresserad, så slutar den kanske upp att retas med dig.

    SvaraRadera
  8. Var den stor och svartvit så var det nog en kusin, eller nåt, till mej. Vi är rätt ba på att retas :)

    SvaraRadera
  9. Undrar om den fjädervippan har slagit i huvudet i någon gren? Hur kan man annars med flit retas med inte bara en, utan två, plikttrogna vaktkatter? Den fågeln kan inte ha alla fjädrar hemma... Kurr och burr.

    SvaraRadera
  10. NEA: Tofsis? Tror jag inte finns här hos mig. Åtminstone har jag inte sett någon. Sädisarna är otroligt provocerande. Som jamat, det kan definitivt straffa sig!

    SIPPO: Jag tror dom är födda som såna där VÅGHALSAR. Ska hela tiden utmana ödet. Eller så är dom hur dumma som helst.

    SKAT-ANN: Jo, det vet jag nog. Och aktar mig NOGA för närmare bekantskap!

    FINDUS, ISAK och RASMUS: NÄ, som jag skrev till Sippo, antingen är dom korkade eller kan inte leva utan spänning i tillvaron. Men dom ska akta sig för att underskatta min snabbhet...

    SvaraRadera