Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







tisdag 9 september 2014

Stör ej!



Meditation pågår, stör ej!


Om jag inte ligger under hasselbusken, är det här jag brukar ligga och ta en sen kvällsmeditation, mellan yttertrappan och vedboden. Förutsatt att det är bra väder, förstås. Och det vet väl alla, att vid meditation ska man absolut inte störas? Man lyssnar då inåt, och låter inga yttre händelser påverka det inre lugnet. 

Alltså tar jag ingen som helst notis om matte på trappan, där hon står och ropar åt mitt håll. Länge och väl. Jag bibehåller min meditationsställning utan att röra ett morrhår. Om jag nu har tur, visar matte tillbörlig respekt för mitt utövande, går in i igen, och stänger dörren tyst efter sig. Men då ska jag allt ha tur...



14 kommentarer:

  1. Vi undrar varför du inte mediterar i solen.
    Är inte det skönare än i skuggan, nu när det börjar bli lite kyligare?

    Nobuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men solen kommer snart tillbaka där jag ligger. När jag lade mig där var det sol, och när skuggan kom var jag djupt inne i meditationen. Bara att ligga kvar, alltså!

      Radera
  2. Förstår att du har hittat din placering när du mediterar, den är mycket viktig.
    Kan vara svårt att finna ro när någon står o ropar ens namn hela tiden.
    Kan du inte skaffa någon skylt som visar att du inte vill störas?
    Hoppas att du lyckas få din matte att förstå.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tycka att någon skylt inte ska behövas? Det är ju så tydligt vad jag håller på med! Och till och med matte vet att meditation kräver stor koncentration och förmåga att glömma omvärlden. Förmodligen har hon nog inte fattat med vilket allvar jag går in för det här?

      Radera
  3. Jamarns vilket bra kattmoflage du har där i gräset, men tyvärr brukar mattar kunna se en ändå.
    Vi jamar som Ozzy, du får skaffa en skylt som du kan hänga upp där det står att du inte får störas.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag ska försöka ignorera-stuket ett tag till, för fattar hon inte det, undrar jag om en skylt hjälper? Det händer faktiskt att hon går in igen, så helt obildbar är hon inte?

      Radera
  4. Alla borde ju förstå att man inte stör en mediterande katt. Tyvärr verkar den informationen vara för svår att förstå för vissa människor. *mutter*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket underligt, för detta är ju en ren baskunskap! Det kan väl inte vara så illa att vår meditation inte räknas som lika seriös som människors?? Nä, det kan inte vara möjligt!

      Radera
  5. Att hitta sin inre katt är ju viktigt, klart matte får vänta! Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, och det har ju vi katter alltid vetat!

      Radera
  6. Konstigt att inte tvåbeningarna har kunskap om meditationens villkor. Hur skulle du kunna bibehålla din status om du inte fick meditera i fred? Hoppas både din och alla andra katters mattar och hussar inser detta nu. Sen kan ju meditation tillfälligt avbrytas om det bjuds på nåt riktigt gott, men då är det ju VI som avgör om så ska ske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt! Självklart kan det finnas tillfällen när avbrott i meditation kan tillåtas, till och med uppmuntras, men till det hör inte att komma in bara för att det är kväll! Hoppas också att detta är klargjort en gång för alla nu!

      Radera
  7. Klart som tonfiskspad att din matte få rvänta när du sysslar med något sådant viktigt som meditation !

    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan tycka att det är självklart, men, som jamat, vissa har litet svårt att fatta!?

      Radera