Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







tisdag 23 november 2010

Och så strääääck!

Nu när vintern närmar sig, eller redan är här för vissa, vill jag påminna om min kurs i Mjaoufulness.

Ofta blir det ju så efter ett tag, att man trappar ner, och till slut lägger man helt av med övningar. Men när vinterkylan isar ner pälsen och frosten lägger sig på morrhåren så att de hänger som lod rakt ner, ja, då är det extra viktigt att musklerna hålls smidiga. Tassa aldrig ut utan att ha värmt upp först, till exempel med några rusningar genom hallen eller annat lämpligt utrymme. Gärna med en extra knorr, som att sparka ihop mattan till en trivsam hög. 

Om du tittar igenom steg 1 av kursen, så är det särskilt en sak jag vill trycka på: stretchingen! Den är verkligen extra viktig när det är kallt.



 När du tror du stretchat klart... 

stretcha litet till!!
















Förresten är vi minst två katter, som är inne på samma tanke. Även Nea påjamar vikten av att vi håller oss i form. Hon har också kattups på sitt program, en jättenyttig övning! Rekommenderas varmt!


Och, när vi ändå är inne på ämnet friskvård, kan jag inte låta bli att undra: Hur går det för er som skulle börja med tandborstning? Vill minnas att någon hade leverpastejtandkräm...Var det gott? Hur gick det sedan?? Håller ni fortfarande på?
 

9 kommentarer:

  1. Långsamma övningar för att komma igång lite försiktigt, klokt jamat nu när det börjar bli riktigt kallt. Sen måste ju varje matte och husse tänka på att vinterpälsen är MYCKET tyngre så vi behöver extra mat. Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Ytterligare ett kanoninlägg med viktig information. Jag tycker nog att vi kan utnämna dig till förste informationskatt! Självklart innebär en sådan titel att du ska få lite extra godis i lön. Så kanske du ska ha en viss provision också.

    SvaraRadera
  3. DUI och DECO: Där kommer du med en väldigt viktig synpunkt om pälsen. Självklart att det behövs mer energi nu i form av extra ransoer!

    SIPPO: Nu blir jag riktigt stolt och hedrad! Informationskatt! FÖRSTE, dessutom. Oj, oj, det förpliktigar! Ska verkligen ta mig an uppgiften med stort allvar *gladsvans*

    SvaraRadera
  4. Håller med både Dui, Deco och Sippo. När du gör så många anstängande rörelser går det ju åt många kalorier som behöver ersättas. Med Dentisar, vitfisk, räkor...

    SvaraRadera
  5. Kloka överlevnadsråd om man vill slippa stukningar och annat otrevligt. Mattrally låter riktigt skoj som inledning på patrullen. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  6. *ehum* det är jag som har leverpastejtandkrämen... och jag kan jama att min människa är ihärdig med min tandborstning. Men den är inte fullt lika intensiv nu som förut

    SvaraRadera
  7. KATTSON: Med andra jam finns det i alla fall EN positiv sak med vintern. Om man får det som krävs, alltså...

    FINDUS, ISAK och RASMUS: Mattrally är en perfekt uppvärmningsmetod, precis lagom pulshöjande! Tass!

    MAYA: Jag måste jama att du är duktig som finner dig i det hela. Eller också är tandkrämen mums? Vi brukar ju inte gå med på det vi inte vill, så säkert är det någon fördel också?

    SvaraRadera
  8. Fina tips på övningar från dig med, precis som från Nea. Mattrally låter kul, men vi har bara en för de är i vägen för mattes rullstol. Fast den flyttar vi på så ofta vi kan ;-)

    SvaraRadera
  9. Vikten av att värma upp och stretcha av kan inte nog understrykas! Du gör ett väldigt bra jobb som informerar om det.

    Vad är det du jamar... tandborstning? Ssshh det får inte matte läsa ngt om!

    SvaraRadera