Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







onsdag 23 februari 2011

Det gör aldrig jag på natten


Jag har lagt mig till ro i soffan framför brasan. Det är varmt och skönt i rummet, och nästan alldeles tyst. Det sprakar litet om veden som brinner, och så hör jag ett litet porlande från min vattenfontän. Ja, och så låter ibland ett snarkljud. Det är Piff. Hon har fixat sig en djup grop i en av soffans kuddar. 

I början försökte matte puffa upp kudden igen. Hon ville att den skulle täcka ryggstödet, men Piff ordnade snart till den, så att gropen blev som vanligt igen. Tyget i soffkuddarna är litet strävt, så Piff började tappa hår på den sida, hon mest låg på. Nu har hon fått en mjuk filt om 'sin' kudde, och matte har slutat puffa upp den. Soffan ser litet konstig ut, men Piff har det bra, och kan ligga där och snarka.



Jag är helt tyst när jag sover. För det mesta ligger jag stilla på samma plats, hela natten. Jag går aldrig på lådan på nätterna. Piff och Puff kan vara uppe och tassa, och både äta, och göra det jag aldrig gör på natten. Jag sover på. Det behövs, om jag ska orka igenom hela arbetsschemat på dagen. Då är det bra med djupsömn.

14 kommentarer:

  1. måste nog erkänna att jag är rätt så rörlig på nätterna. Jag passar på då säjer min människa. Jag hittar på både det ena och det andra så att jama

    SvaraRadera
  2. MAYA: Du är nog som katter brukar vara, tror att det är rätt ovanligt att vara så stilla som jag. Fast det är skönt att sova.

    SvaraRadera
  3. Så fint du jamar om dina nätter. Känner stämningen och lugnet. Är själv väldigt stilla om nätterna. Det är som om jag har skaffat mig samma vanor som matte, och så blir det nog när man har levt ihop i många år.
    Vi har det bra, Gustav. Sedan jag blev sjuk känner jag mig extra tacksam över att det är så gott att leva. Och sova...
    Tassklappar

    SvaraRadera
  4. Oj vilka fina bilder. Man blir ju alldeles trött bara av att se er ligga där. Självklart behöver du din skönhetssömn för att orka med ditt dagliga arbete.

    SvaraRadera
  5. Det där visar vilken genomklok matte ni har. Låta soffkudden vara gropig, och lägga på en filt så att Piff inte blir helt avpälsad. Man vill ju ha sina favvoställen ifred. Vi två äldre grabbar är rätt stillsamma på nätterna, men annat var det tidigare. Nu är det lillmissen som far som en osalig ande genom lägenheten, men matte hyser ett visst hopp för hans del också. Om att få sin sömn ostörd, alltså. :) Kurr och burr.

    SvaraRadera
  6. Mysigt med en varm och skön brasa när man ska sova. Vi tassar runt en del, äter lite, ligger lite hos matte och husse och kollar läget. Jättefina bilder, ni ser verkligen ut att ha det skönt i soffan!Nosbuff

    SvaraRadera
  7. GUNILLA och FRASSE: Vad roligt att höra att det finns en till som jag. Visst har vi det bra. Jag tror att det knappt finns någon som har det så bra som en katt som fått snälla människor att ta hand om.

    SvaraRadera
  8. SIPPO: Visst ser vi katter väldigt avslappnade ut när vi sover? Med rätta, vi kan ju verkligen konsten att koppla av allt. Och ändå hålla ett öra öppet.

    SvaraRadera
  9. FINDUS, ISAK och RASMUS: När jag var yngre var jag nog också mera nattaktiv. Kanske blir man lugnare med åren?
    Piff får gärna ha sin soffkuddegrop, jag ligger helst på själva sittdelen av soffan. Utan grop. Fast en filt vore inte dumt. Kanske ska beställa en av matte?

    SvaraRadera
  10. DUI OCH DECO: Så här års har jag en brasa hela dagarna. Åtminstone när det är kallt som nu. Vi är helst i det rummet alla tre.
    Att vara uppe litet som ni är på nätterna är tydligen det vanligaste. När alla är nöjda med sitt sätt, så är det ju bra!

    SvaraRadera
  11. När du är klar med din lärobok i jamiska tror jag det vore bra om du fortsatte med en bok i konsten att slappna av och sova gott. Det är många, många tvåbeningar som behöver lära sig det. Tror det skulle bli en best-seller.

    SvaraRadera
  12. KATTSON: Tänk, det tror jag också. En annan kan tycka att det är så enkelt...bara att rulla ihop sig och slappna av. Klart! Ska allvarligt fundera på ett eventuellt fortsatt författarskap.

    SvaraRadera
  13. Jag får oxå erkänna att jag är uppe o tassar på nätterna och äter , går på lådan och busar :)
    Ibland blir när matte ska upp tidigt åh jobba så blir hon jättearg på mig för jag smyger visst inte tillräckligt ;-)

    SvaraRadera
  14. KJELLE BUS: Det är nog jag som är ovanlig som sover hela natten. Fast jag glömde jama att det är nu, det. Vänta bara till sommaren...då börjar nattarbetet.
    De tvåbenta brukar bli onödigt irriterade om de hör oss på nätterna. De kan väl stänga öronen, eller nåt?

    SvaraRadera