Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







fredag 20 april 2012

Kattguld



Jag begriper inte alls varför det står så här i Wikipedia:


"Kattguld är en nedsättande bemärkelse där något som förefaller äkta och värdefullt inte är det"

Någon måste fått saker och ting ordentligt om baktassen! Eller finns det någon vettig förklaring? Det ska jag fundera på i helgen.

Ha det så bra ni kan, allihopa mina vänner! Vi tassas igen på måndag!

P.S. Någon som såg Djursjukhuset igår? Och vettisen som tog emot den stackars katten med avslagen käke? Det var min vettis, hon som tog emot mig också, när jag kom dit och mådde pyton! D.S.




30 kommentarer:

  1. Återigen förknippas vi katter med något dåligt. Jag tycker som du, att kattguld är något som är extra fint. Det finaste som finns faktiskt.
    Jamarns att vi inte såg på TV, vi hade gärna sett din vettis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Programmet med min vettis går i repris rätt många gånger, så du har chansen än. Och så går det förstås på SVT Play. Det var litet läskigt att se hur de lagade den stackars katten, men tänk så duktiga de är! Utan hjälp hade katten aldrig klarat sig.

      Radera
  2. Det heter ju Fools gold på engelska, nån har väl skolkat från den lektionen och översatt fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har skolkat i leverkorvslandet också, för där heter det Katzengold. HUR kan man komma på att blanda in oss katter i det hela? Det har jag funderat mycket på.

      Radera
  3. Tror vi behöver uppdatera Wikipedia på definitionen av Kattguld. De har definitivt fått allt om baktassen. Ska se om vi kan titta på nån av repriserna av vettisprogrammet. Vilken kanal var det på? Antar att det valt ut just den vettisen eftersom de hört att han haft dig som kund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Programmet var på ettan. Och det handlade om andra djur också. Bland annat om en JÄTTEstor katt som röt något förfärligt. Det var litet läskigt att titta på. Mycket blod och så. Men alla djur blev ju hjälpta. Och min vettis var faktiskt väldigt snäll.

      Radera
  4. Hmm undrar hur de tänkte då de har ju fått allt om baktassen. Kattguld det är ju vad vi är för våra människor..Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. DET tycker jag var bästa förklaringen på ordet kattguld! *applåderar*

      Radera
  5. Kattguld är ju det bästaste som finns juuu! *nickar ivrigt*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst måste det vara så? "nedsättande bemärkelse"? Pfft...vad fattar dom????

      Radera
  6. Kattguld, måste väl vara att vi är GULD VÄRDA för våra tvåbeningar, jamar vi.
    Så måste det ju vara.

    Vi missade oxå det däringa djurprogrammet, måste kolla på svt:s hemsida om vi kan hitta det, för vi har ingen TV för tillfället.

    Tass tass och Trevlig helg
    även om du jamar igen först på Måndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, vi är ju ena riktiga guldklimpar allihopa! Var har människorna fått det ifrån att det ska vara något oäkta? Det tål att fundera på.
      Programmet finns på SVT Play.

      Radera
  7. Kattguld är ju vi för våra 2benta, det bästaste dom har, så-det-så!

    =^.^=

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därmed att vi beslutat om denna nya innebörd av ordet!!! *stampar bestämt*

      Radera
  8. Mjausan igen Gustav, vi hittade det där djurprogrammet sedan på SVT play, senare på kvällen, så vi kollade där.
    Tass tass
    så Tassas vi igen på Måndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det litet otäckt med den där jättestora katten? Men tänk att de kunde laga den lilla missen! *applåderar*

      Radera
  9. Ja jag såg det ända nere i Rom i Italien och var djupt imponerad. Hälsa!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk vad duktiga de är på att laga djur som blivit trasiga. Jag hälsar väl till matte, för vettisen hoppas jag att slipper träffa igen. Åtminstone att det dröjer väldigt länge.

      Radera
  10. Vi såg programmet med kissen, så det var alltså den trevliga vettisen som hjälpte dig. Hon verkar vara väldigt duktig.

    Det där med kattguld måste ju vara en felstavning som Pelle säger. Närmsta översättning för "Fool" är Narr tror jag så Narrguld borde de kalla det faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Narrguld låter ju precis vad det är. HUR kan någon komma på att "katt" har något med falskt guld att göra? Synnerligen märkligt.

      Radera
  11. så synd att vi missade programmet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se gärna på SVT Play, programmet djursjukhuset är sevärt för vettisarna är så jamarns duktiga.

      Radera
  12. Det var verkligen något konstigt. Skulle KATT-guld vara värdelöst. Men allt med KATT är ju värdefullt! Mycket konstigt.

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! ALLT med katt är värdefullt. Så självklart för oss. Men det verkar finnas gott om dummingar också.

      Radera
  13. Gustav du vet väl om att man kan gå in och ändra på Wikipedia om man är "medlem" där ??
    Är ingen av oss medlemmar så att vi kan tassa in och skriva in den RÄTTA betydelsen på Kattguld ??!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm, jag är en otäck känsla av att vår betydelse inte godkännas? Ibland tror jag att det är dummingarna som styr världen...

      Radera
  14. Katten också, jag missade Djursjukhuset igen! Men jag såg det förra avsnittet du tipsade om, så jag tror jag har sett din vettis :D
    På jam om kattguld så trodde jag att det var den allra finaste guldsorten?? Om inte, påbjuder jag en ändring i betydelsen snarast *stampar med tassen*
    Tassklappar

    SvaraRadera
  15. Min vettis tog emot en katt som fått käken avslagen. *ryyyser* Men de kunde laga kissen så den skulle bli helt bra igen!
    Kattguld borde verkligen vara MINST 24 karat. Vi katter är minst av allt falska, så det så!

    SvaraRadera
  16. Vi tror att det heter kattguld, för att det glimmar i bergväggen, precis som kattögon.
    nosgos å gottisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var åtminstone en VACKER förklaring! Sen kan vi glömma det där med oäkta...

      Radera