Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







tisdag 6 september 2016

Matte lånar bloggen



För några veckor sedan fanns nedanstående krönika med i Helsingborgs Dagblad, och jag kände direkt att jag ville förmedla den även till människor utanför vår landsända. Har nu fått medgivande till det. Gissar att de flesta av er (alla?!) tycker att detta är alldeles lysande skrivet!
Matte

"Djur är inte leksaker

Caroline Wickmark

Crazy catlady, säger de ibland. För jag har två svarta pantrar där hemma som värmer sängen och får mig att skratta även på ledsna dagar.
Crazy catlady, säger de med leendet i mungipan men visst finns sägs det med en liten nyans av hånfullhet. För det här med gilla katter är inte riktigt något att skryta med. Inte som att ha en dyr häst med stamtavla som ens föräldrar köpt, eller en hund som kanske både kan jaga och vakta.
En katt är bara katt. Den kommer och går som den vill, och tar inga order från någon. Det är det vissa inte förstår – själva tjusningen med en katt. Man ger den respekt och i utbyte blir man förhoppningsvis den lyckligt utsedde till att få ge ett klapp under hakan.

Inte för jag har något emot varken hundar eller hästar, eller ens de personer som inte gillar katter. För trots att jag inte alls förstår dem är det inte den kategorin människor som är problemet.
Snarare kategorin: ”Åh jag påstår mig älska katter så jag skaffar en även om jag om ett halvår kanske vill plugga i Kina.”
Den kategorin alltså. Jag tänker inte skräda orden. Det finns en särskild plats i helvetet för människor som utan närmare eftertanke skaffar katter, eller djur överlag för den delen, bara för en kort tid senare inse att de inte passar in i deras liv.

Vi läser om det år efter år, det slutar aldrig. Om de fulla katthemmen, upphittade halvdränkta katter, sommarkatter och senast i veckan skrev HD om att Tassebo går på knäna igen.
Ibland landar jag på djurannonser på Blocket, sätter kaffet i halsen över folks dumhet, att de skaffat katt men bara några månader senare insett att de ”tyvärr inte kan ge katten tiden den förtjänar”.
Helt uppriktigt, jag förstår inte. (Följande stycke kan med fördel klippas ut och användas som arg lapp.)
VAD ÄR PROBLEMET? Du skaffar en katt för att ha den ett helt kattliv. Det innebär att du måste välja bort vissa levnadsalternativ som kan dyka upp framöver. FÖR OM DU INTE ÄR BEREDD ATT GÖRA DET SKA DU INTE SKAFFA KATT.

Och för guds skull. KASTRERA ERA KATTER, såvida du inte ska ha en professionell uppfödning.
I en omvänd värld hade Helsingborg haft ett hem för övergivna människor. Vi kan kalla det Fotbo.
Där hade katter fått lämna av sina ägare som inte ville behålla dem. Uppenbarligen hade Fotbo varit överknökat med folk som låg i burar och gnällde över att de ju inte ville ha en katt som jamade så mycket eller lekte på natten. Buhu!
Den galna kattdamen har fullständigt ballat ur tänker ni. Jomenvisst. Mycket möjligt. Men kan jag få en enda person att ta ett vettigare kattbeslut så är det värt det.
För att djur är värda så mycket mer än vad mänskligheten generellt erbjuder dem.
CAROLINE WICKMARK"


12 kommentarer:

  1. Kloka ord och iakttagelser från Carolina Wickmark. Visst är det märkligt att man ska benämnas "crazy" för att man gillar just katter? Inte säger man Crazy dog lady eller Crazy horse lady? Och de där som inte tänker sig för innan de skaffar en levande varelse - de står verkligen inte högt i kurs hos mig heller. Tyvärr är inte Tassebo det enda katthemmet som går på knäna. Alla katthem jag har kontakt med, och det är ganska många, sliter för att få ihop ekonomin och kunna ta hand om katter som far illa. Detta just för att det finns så många som tror att katter är slit-och-slängvarelser som man skaffar när man har lust och gör sig av med hur lättvindigt som helst när de inte passar in i den vardag man själv väljer att leva i. Skulle gärna se ett Fotbo där katterna kunde lämna in sina människor som inte passar in längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att idén om ett Fotbo var så suverän, såg scenen framför mig med alla klagande människor! Ja, de hemmen skulle nog bli minst lika överfulla som katthemmen är idag, tyvärr!

      Radera
  2. Håller helt med i ALLT.
    Skulle också gärna se ett Fotbo i varje stad.
    Allt för många människor skaffar sig katter utan att förstå vad det handlar om.
    Har inte en tanke på morgondagen och alla åren som kommer.
    Inte minst barnfamiljer som skaffar en "leksak" till barnen att leka med under sommarlovet.
    Sen åker den stackars katten ut med buller o bång, hoppsan, "den passar inte in i vårt liv".

    Ozzys matte o husse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att ha läst krönikan hoppas jag att åtminstone någon tänker till ett extra varv. Helst många förstås, så ingen impulsköper som inte är mogen. Det ÄR ett stort ansvar att ha katt. Även fast man har försäkrat den (självklart!) kan kostnaden bli hög om katten blir sjuk, och man måste ordna BRA passning om man reser bort. Ja, alla möjliga problem kan infinna sig när man lever med en annan varelse. Men SÅ mycket man får tillbaka, det är värt ALLT, det vet både ni och vi! Katten, detta underbara, självständiga djur, som skänker oss så mycket kärlek och glädje!

      Radera
  3. Åh så klokt skrivet! Tänk om folk kunde tänka efter före! Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis vad jag tyckte! Och att så många som möjligt ska få läsa det!

      Radera
  4. Vi håller fullständigt med!!

    SvaraRadera
  5. Väldigt klokt skrivet! Vilken skillnad det skulle bli om folk tänker efter före och framför allt kastrerade sina katter. Tycker så synd om de ansvariga för katthemmen när de sitter med överfulla katthem och folk ringer och hotar att de avlivar sina katter om de inte tar emot dem.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det bra?! Ja, jag hyser stor beundran för alla som jobbar på katthemmen, att de orkar trots de psykiska påfrestningarna.

      Radera
  6. Fantastiskt bra skrivet. Det är helt otroligt att folk fortfarande är så kriminellt tanklösa när de skaffar katt. För information finns det ju ganska gott om, och förresten borde varje tänkande människa inse av sig själv att man inte beter sig så illa mot en annan levande varelse.
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om alla hade samma kontroll på nya ägare som katthemmen skulle nog många problem vara lösta. Men så är det ju alla som inte bryr sig om att kastrera sina katter och bara är glada att bli av med dem. Tänk om det kunde skjutas till medel så att katterna kunde kastreras gratis någon månad. Tyvärr tror jag många drar sig för kostnaden, särskilt för honor.

      Radera