Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







onsdag 13 juni 2018

Lisa: Finns inget bättre...men slut på friden



Finns inget bättre än morgongoset!
När matte vaknat på morgnarna och satt sig på sängkanten ska hon inte tro att hon får resa på sig! Då är nämligen stunden inne för mitt morgongos. Samma ritual varje morgon. Jag kliver upp i hennes knä och lägger mig i en speciell kelposition. Samtidigt har jag satt på spinnmaskinen på högsta volym. Då vet matte vad som gäller. Där ska hon sitta tills jag är klar. Försöker hon resa sig i förtid blir jag på dåligt humör. Har faktiskt hänt att jag visat det mera påtagligt. Då blir hon sur? Men för det mesta kommer vi överens.

Idag inträffade något mindre behagligt. En inkräktare kom på besök! Jag var ute på min altan när en alldeles svart katt dök upp och satte sig på andra sidan nätet. Gissa om jag blev uppretad?! För att inte jama helarg! Och nu vet den gynnaren vad jag anser om påhälsningar här. Husse kom med vattenslangen i högsta hugg, men då hade jag redan skrämt iväg honom. Han sprang iväg förbi matte i hög fart, och försvann på andra sidan vägen. Och Gustav, undrar ni? Han låg under sin hasselbuske och märkte ingenting av alltihopa.


 

10 kommentarer:

  1. Du gillar morgongos lika mycket som jag.
    Ligger du i mattes säng på natten också?
    Det gör jag och då kan man ju alltid få lite gos även på natten när matte vaknar till ibland.
    Vilken fräck katt som kommer så nära ditt revir.
    Jag förstår precis hur du känner när sådant händer.
    Jag upplevde samma sak med en svartvit nosig katt förra veckan som sakta spatserade förbi mitt nät.
    Vet du vad? jag skrek högt när han kom förbi.
    Gustav har efter alla år rätt att ta det lugnt tycker jag.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inget bättre sätt att börja dagen! Nä, på natten vill jag ligga i mitt klösträd, eller i min kattbädd. Ibland lägger jag mig på någons mage en stund, men när jag ska sova på riktigt vill jag vara ifred. För mig är gos = att matte sitter upp, så jag kan inta den där speciella ställningen!
      Förstår att du skrek, vad annat kan man göra när någon retas så? Vi har väl inte bett om någon påhälsning??
      Det var nog bra att Gustav inte märkte nåt. Och förresten fixade jag ju det galant utan honom!

      Radera
  2. Nu får DU se till att denna inkräktare inte skadar Gustav! Lova det?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tass på det!! Jag gör allt jag kan bakom mitt nät. Tyvärr kan jag ju inte jaga iväg honom tassgripligt, men jag har goda röstresurser!

      Radera
  3. Jam, vad ska man jama? Vilken rätt har MATTE att bli sur om hon avbryter mysstunden för tidigt? Man blir inte klok på tvåbeningarna. Ruskig typ, den där svarta katten. Hoppas du skrämt iväg en en gång för alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har satt tänderna i henne några gånger, och då låter hon inte glad alls? Jag vet inte hur jag ska kunna uppfostra henne annars. Jag gör det ju i all välmening, och spinner samtidigt?
      Jag hoppas också att den fick sig en läxa, och förstod att det här är privat område!

      Radera
  4. Ja, morgongos är sååå mysigt!! Bra att du visade att det inte är någon plats för inkräktare på ert Område. Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag tolererar inga besök av några fyrbenta! Och han hade mage att ställa sig precis utanför mitt nät och glo! Jama om fräck!!

      Radera
  5. Här har vi morgongos framför datorn. Det är enda gången husse sitter still.
    Men vad menas med detta ovälkomna besök? Någon som tror han kan dra nytta av att Gustav vilar under hasselbusken? Du får nog börja patrullera området.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken är ju att man får sitt gos! Framför datorn har jag ingen riktig ro, men vi är ju olika! Jam, vad menas?? Är väl en semesterkatt som inte känner till reglerna här i området? Skulle mer än gärna patrullera här, men människorna nekar i sten. Så orättvist att bara Gustav får vara ute på egen tass!

      Radera