Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







Visar inlägg med etikett Ibland måste man ändra. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ibland måste man ändra. Visa alla inlägg

fredag 24 februari 2012

Ibland måste man ändra...

Man kan tycka att man tänkt ut någonting riktigt bra. Planerat och beräknat, på längden och på tvären. Man tror sig veta hur saker och ting kommer utvecklas, och vad nästa drag ska bli. Det gäller att inte stirra sig blind på det. För ibland måste man ändra sitt tänk. Och då gäller det att inte låta morrhåren sloka, utan att snabbt lägga om tankerutterna, så att nya vägar läggs ut framför ögonen.

Själv har jag inga problem med det här. Även om jag funderat ganska länge på hur jag bäst ska angripa vissa problem, eller räknat ut vilken restaurang jag ska besöka för dagen, kan jag blixtsnabbt förkasta planeringen och göra på ett annat sätt. 


Jag har noterat att en del tvåbenta har problem med det här. De kan göra något jag aldrig gör. Ställa in sig på vissa saker. Jag kan inte riktigt förstå vad det innebär, men jag tror att man bestämt sig så hårt för något, att om man inte gör på det uttänkta sättet, blir allting fel och konstigt. Jobbigt!

Jag är inte emot planering, inte alls. Har själv ganska mycket varje dag som måste tänkas ut. Men det gäller att inte tappa fattningen, när man måste ändra sina strategier och göra saker annorlunda mot första tänket. Och konstigt nog kan det ofta bli bättre på det nya sättet. 


Som jag ser det, skulle människorna vinna mycket på att vara mera lika oss katter i många avseenden. Ett exempel är detta, att inte stå tassfallna när Plan A omintetgörs. Plan B -och till och med C och D- kan bli riktigt bra, bara man tar tillvara möjligheterna och gör det bästa av dem. 


Och så önskar jag er en helg som blir så fin som ni tänkt och hoppats! På det ena eller andra sättet.