Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







fredag 23 mars 2012

Det gjorde du bra!


Det här bör ni komma ihåg, mina kompisar: Våra människor behöver mycket uppmuntran! Vi gillar väl också att höra att vi är duktiga och så, men det vet vi ju redan. Visst kan jag göra saker ibland, som genererar att jag får beröm. Det tycker jag är trevligt, men gör egentligen varken från eller till, när jag nästa gång befinner mig i samma situation. Det är inte säkert jag uppför mig likadant då, och därmed inte får beröm. Men det kvittar, liksom. Är inte alls viktigt för kommande beslut. Jag gör bara det jag vill ändå. Så är det bara.

Men våra människor! De mår bra av att få beröm och stöttning! Om någon ser dem, och säger att "det där gjorde du riktigt bra", så kan det hända märkliga saker med dem. Och det gäller de tvåbenta i alla storlekar, har jag förstått.

Vi katter är bra på uppmuntran. Varje dag jamar vi om för våra människor på olika sätt när de gör bra saker för oss. Men jag tror inte det riktigt räcker med våra uppmuntrande jam? De behöver höra det från andra tvåbenta. Och om de nu inte får det? Det är då jag tänkt att den här skylten kan komma till användning.  Om din människa vet sig ha gjort något bra, men omgivningen inte märker -eller ser, men  snålar med beröm- då kan du peka med tassen på skylten.

Det här kan vi hjälpa våra människor med! Eftersom din människa/människor förmodligen gör bra saker varenda dag, borde de alltid ha en sån skylt att titta på vid behov. Med gemensamma ansträngningar hoppas jag vi kan glädja våra kära tvåbeningar med litet extra-pepp! 

Med det önskar jag alla kompisar och era inneboende en härlig helg! Vi tassas igen på måndag. 

18 kommentarer:

  1. Ha en härlig och solig helg ni med!

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Bara den dumma dimman försvinner så....hoppas ni också får solpälsar!

    SvaraRadera
  3. Åhh, vi jobbar på det här hemma.. Tack för det fina tipset! :D

    Önskar er en härlig helg med gottigt och gos (CATURDAY imorgon)

    Nosgos och Mjölkisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt att ni jobbar på det! Jag inser mer och mer hur viktigt det här är! Ha det så fint!

      Radera
  4. Just så är det! De behöver mycket uppmuntan. Hur har du blivit så klok? Trevlig helg på dig och de dina! Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag börjar ju bli en mogen katt, som har varit med några år. Litet har jag snappat upp under tiden. :)

      Radera
  5. Helt riktigt. Våra människor behöver konstant uppmuntran. Jag funderar på att skriva ut din fina skylt och sätta på väggen ovanför husses säng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, så är det enkelt för dig att peka på den vid behov. Många människor är visst dåliga på ett ge andra beröm. Då får man ge sig själv beröm, säger matte, och jag tror hon har rätt. Fast vi kan ju hjälpas åt. "Heja husse" får du jama, vad duktig du var som.......Då blir han glad!

      Radera
  6. Mjausan, klart vi är bra på att ge beröm, men undrar om våra tvåbeningar är det. Vi måste lära dom det att ge varandra mer beröm, än dom kanske gör.*Funderar*
    Ska visa matte din jamars fina skylt. Gör kanske som Sippo, att vi skriver ut den, så matte ser den varje dag.
    Ha en jamars skön helg missevän

    Tass tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att ni gillar min skylt! Och vi får jobba vidare på att lära våra människor både det ena och andra. Det här är en av de viktigare sakerna. Ärligt menat beröm betyder så mycket.

      Radera
  7. Husse är bra på att ge oss beröm, men inte andra 2beningar. Konstigt eller hur?
    Vi tycker att en nosbuff inkluderar allt positivt som finns. :-)
    Bra skylt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del tvåbeningar är visst litet blyga för att berömma andra av samma sort. Håller med er om att det är konstigt. Men det är ju bra att han inte är blyg för er i alla fall!

      Radera
  8. Ännu en braig skylt du gjort Gustav !!
    Ska nog skriva ut den och ge till min matte och husse :)
    Trevlig helg på er !

    SvaraRadera
  9. Gustav - du är ett geni!!!

    Jag ska jama till min sekreterare att skriva ut den däringa skylten och sätta upp på kylskåpet här hemma. Nu när våra människor inte mår så bra så kommer den däringa skylten väl till tass kan jag jama *nosbuffar* till dej och din sekreterare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir jag extra glad! Det finns ingenting så fint som att kunna göra något litet för någon annan!

      Radera
  10. Tvåbeningar är känsliga själar och behöver all stöttning de kan få. Bra hoptassat! Kurr och burr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är allt litet synd om dem...Vi får hjälpas åt att stärka själarna så gott vi kan!

      Radera