Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







måndag 23 juni 2014

Hör till åldern?





Så var den midsommaren slut. Synd. Det var så mysigt med alla snälla människor som kom och hälsade på mig. Jag har märkt, att de jag träffar alltid blir så glada? De får en särskild röst, som de bara använder när de pratar med mig. Jag tycker om när de låter så. Därför får de också klappa och klia mig. Och många var det, som ville klappa mig på midsommarafton, men jag tassade runt, så att alla skulle få sina behov tillfredsställda. Praktiskt nog satt hela sällskapet samlade på min altan, så jag glömde ingen. 

Morgonen därpå tog vi sovmorgon. Jag gör det rätt ofta nu för tiden. Matte säger att det hör till åldern? Kanske blir man mer morgontrött när man fyllt femton? I så fall är det ju tur, att också matte och husse börjar höra till den åldern. Jag tror åtminstone att de också fyllt femton år?

När jag väl fått sova ut, har dagarna fyllts av arbete, precis som vanligt. Efter frukosten har jag försvunnit på mitt, och endast undantagsvis kommit in igen före kvällsmaten. Inte ens då alltid frivilligt, det vill jag påjama. Mina försök att uppfostra matte och husse till att låta mig vara ute på nätterna går inget vidare. Det brukar irritera mig våldsamt ett tag på kvällen. Men när vi ligger i sängarna tillsammans, alla tre, då är jag faktiskt inte ett dugg arg längre.


15 kommentarer:

  1. Härligt att du blivit klappad av en massa olika människor i helgen.
    Och jag har också märkt detta med ett annat tonfall på rösten när folk pratar med mig.
    Lite mjukare eller hur man ska jama.
    Inte minst från matte o husses sida.
    Sovmorgon tycker jag också om, speciellt denna midsommardagen då regnet vräkte ner på morgonen.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, mjukare och pipigare blir rösterna. Men det är rätt bra, man har ju direkt om de pratar med varann eller med oss!
      Visst är det tur att man har tak över pälsen när det vräker ner som det gjort stundtals de senaste dagarna!? Fast idag har det bara vräkt ner sol! :-)

      Radera
  2. Hörrödu'ru, Gustav - det är 8 grader ute, gatan har blivit Lilla Nilen inkl vattenfall och träden har kammat sig åt samma håll allihop, i liggade position. Och du vill vara utekatt på natten?????????????????????????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men VA? Skriver du från nordpolen? Låter som en helt obeboelig trakt? Och jag tyckte att mina 13-14 grader på nätterna var rätt kyligt? Klart jag vill vara ute ändå, FRIHETEN, du vet!?

      Radera
  3. fina gustav
    vi hoppas du får många lyckliga år till här på jorden
    vi din ålder har man faktiskt rätt till många härliga sovmorgnar
    leon hälsar att han älskar att sova i svala buskar där ute,riktigt skönt med lite vind i pälsen

    kramar och nosbuffar från matte sari med hittekatterna skruttan och leon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bara tassar på här, det är skönt att vara katt och slippa bekymra sig för morgondagen! Det bästa med nätterna och sovmorgnarna är att jag är ensam i sängkammaren med matte och husse. När de andra är där blir det bara bråk, så jag njuter verkligen av lugnet och friden!
      På dagarna ligger jag också vid buskarna, helst då hasselbusken.
      Och så fint att ni fått en egen matte att ta tass om!

      Radera
  4. Roligt att höra att du ordnat så att alla dina gäster blev nöjda med midsommarfirandet. Egentligen behövs ju inte mer än en trevlig katt för att succén ska vara ett faktum. Sen att tvåbeningar tror att de måste ha vissa maträtter, blommor, och annat för att fira just den dagen är ju ovidkommande. Förstår att du ibland kan föredra att vara ute på natten också. Jag tror att man måste ha varit tvungen att vara ute dygnet runt för att riktigt uppskatta att få var inomhus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ju prova på det där nattlivet ett tag, men det gick inte många veckor innan min matte letade upp mig. Och då var det ännu varmt på nätterna. Egentligen ska jag alltså bara vara tacksam över att jag längtar ut på natten, för då har jag sluppit att tvingas vara ute i regn, snö och kyla!

      Radera
  5. Men det är väl självklart att dina gäster blir glada av att se dig, det är väl dig de kommer och hälsar på? Vi hör att du har varit en utmärkt värd som vanligt och tagit väl tass om dig.
    Matte skrattade gott åt att dina tvåbeningar snart var lika gamla som dig, jag vet inte varför hon tyckte det var kul.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är mig de hälsar på, är det väl därför de blev så glada när jag dök upp där på altanen när de satt och fikade? Det blev ett väldans ropande på mig, kan jag jama! ALLA ville klappa mig!
      Nä, inte är det särskilt kul att vi är lika gamla, men praktiskt är det! Tänk om de inte alls velat ha sovmorgnar?

      Radera
  6. Men så jamans trevligt Gustav, att alla ville klappa dig. Du som är så fin, mjausan.
    Att ha fyllt 15 är ingen ålder jamar vi, fast jag:Mimmi, har ju också fyllt 15, så man känner sig ju liiiite gammal iaf '
    Undras om våra tvåbeningar också blir gamla när dom fyllt 15? funderar, Fniss

    Tass tass'

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge man känner sig som en ungkatt, kan man väl strunta i de där siffrorna?
      Jag är inte riktigt säker på det där med tvåbeningars ålder? Kan liksom inte räkna mycket längre än femton?

      Radera
  7. Jam så härligt med människor som vill klappa dig. Man känner sig lite speciell när dom talar med den där speciella rösten. Ja, inte husse då, han låter inte klok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att människor har en speciell kattröst. Förmodligen försöker de sig på jamiska? Och det bör ju uppmuntras!

      Radera
  8. Låter trevligt med en massa gäster som klappar en :)
    Här jobbade matte hela helgen , så vi har inte haft några gäster.
    Tror att det där med ålder och sovmorgon stämmer , för min matte är rätt så gammal och hon älskar sovmorgnar :)
    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera