Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







måndag 2 juni 2014

Prasslet från en matpåse


I lördags undrade jag om matte rymt på riktigt? Hon försvann mitt på dagen, och skulle bara vara borta "en stund". Med det menas väl högst ett par timmar? Hon kom inte förrän sent på kvällen! Det hade inträffat oväntade saker, påstod hon till sitt försvar. Tur för henne att det hade varit fint väder! Men kvällsmålet var gott och rikligt, och det var skönt att sedan kura ihop sig i sängen. 

På söndagen kom det en massa blött på eftermiddagen. Läge för att vara inne, alltså. Och, vet ni, då uppsökte jag mitt Hemliga Ställe! Det där, som varken matte eller husse lyckats klura ut var det är? Förra gången fick jag ju ut husse att leta efter mig i ösregnet. För jag kunde ju omöjligt vara inne? Den här gången var matte ensam, och visste att jag var i huset. Hon letade och letade, överallt. Utom där jag var, förstås! Men när jag hörde prasslet från en matpåse som öppnades, ville jag förstås hålla mig framme. 

Sen måste jag berätta att den där fågelholken bara är till bekymmer! Nu får jag tassa ut enbart genom altandörren. Inte ligga ifred på min trappa utanför den andra dörren, för det blir ett sånt väldigt liv på mamma och pappa fågel. Jag förstår ingenting? 




16 kommentarer:

  1. En stund kan aldrig vara mer än allra högst 2 timmar! Att det händer "oväntade saker" kan knappast vara en godtagbar ursäkt. Det är ju en väldig skillnad om DU är borta flera timmar och matte inte vet var du är. DU vet ju hela tiden var du är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väl ALDRIG borta? Det är ju bara de som inte kan hitta mig!

      Radera
  2. Vilket smart ställe du har hittat men lite mat är ju aldrig fel! Lite känsliga är det våra människor för det där med fjäderkotletter och deras ungar, utmärkt underhållning och gott jamar vi! Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så konstigt att de inte kan hitta mig. för mitt hus är ju inte så stort, precis. Men det är kul med hemlis så länge den varar!

      Radera
  3. Du avslöjade väl inte ditt Hemliga Ställe för matte när du kom fram?
    Smart som du är gjorde du säkert en kringgående rörelse så du kom från "fel" håll.
    Vem var först på trappen? Du eller fåglarna?
    Just de, då tycker jag att du fortfarande ska få vara där.
    Det blöta kom hit också, 23 mm på en gång samtidigt som Åskar kom.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart jag inte avslöjar ett sånt ställe! Jag dök upp bredvid matte från ingenstans!
      Jo, jag tycker också att det är MIN trappa, men känner mig inte alls önskvärd där just nu. Hoppas det snart blir lugnt igen.
      Var Åskar hos er? Jag är glad att han inte tog sig över bukten!

      Radera
  4. Visst är det härligt att ha ett sånt där bra gömställe? Det brukar ju oftast resultera i att man blir mutad med gottisar för att man ska visa sig. Hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räcker minsann inte med gottisar, möjligen vitfisk. Fast i det här fallet är jag Gustav Den Omutbare, tror jag.

      Radera
  5. Det är skönt att kunna ha lite privatliv ibland, det gäller bara att vara försiktig när man kommer fram så de inte råkar se vart man kommer ifrån.
    Jamar som Ozzy - vem hade trappen först? Självklart är det du som har första tjing på den.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som de har letat! Förstår att jag kommit på ett toppenbra gömställe!
      Från min sida har det aldrig rått några oklarheter vems trappa det är. Men hur får man talgoxar att fatta det?

      Radera
  6. Min matte har också svårt med hur lång en stund är *suck*
    Tur att du blev kattpenserad när det passade henne att komma hem !
    Tur att du får gå ut överhuvudtaget !
    En bloggkompis till mig i U.S.A har utegångsförbud tack vare en fågel !!
    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. UTEGÅNGSFÖRBUD?? Det var det värstaste jag hört! Nästan i alla fall. Skulle jag ALDRIG acceptera. Oj, vilket liv jag skulle föra!

      Radera
  7. mjausan Gustav, jag Mimmi har också ett sådant däringa hemligt ställe, som våran matte får leta efter mig, Fniss'
    Hon ropar och ropar, men jag svarar inte, ska man inte göra, jamar jag. Bra att ha hemligt ställe ibland, att gömma sig på.

    Tass i tass tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hon inte heller kommit på var det är? De är allt inga vidare kattletare, kan man jama!

      Radera
  8. Oursäktligt att låta dig ligga där ensam och övergiven timme och och timme in, hoppas du fick ett allvarligt jam med matte om detta slarv.
    Trist att fågelholken orsakar så mycket störningar i dina rutiner. Men vem vet, kanske dina människor också tröttnar på den efter ett tag!
    Tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om det börjat regna? Eller om jag hungrat ihjäl? Självklart berättade jag direkt vad jag ansåg om hennes försumlighet. Det gör jag alltid.
      Njam, mina människor verkar tycka att holken är INTRESSANT? Kanske tycker jag det också när ungarna ska börja flyga ut?

      Radera