Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







torsdag 26 juni 2014

Nu är de här!



Även om man har semester får man väl sitta på skrivbordet?

Husse och matte säger att kontoret är stängt nu. Att de har semester? Och att jag därför inte behövs som kundmottagare på ett tag framöver. Jag är alltså permitterad på grund av arbetsbrist? Mycket tråkigt, för jag gillar verkligen den delen av mitt jobb. Att välkomna människor med litet kurr och buffande är ett trevligt inslag och angenäm motvikt till allt annat ensamarbete jag utför. 

Men kanske skaffar jag egna kunder? Inte såna som matte och husse har, utan bara några jag kan hälsa välkomna? För nu börjar de komma, de som kallas turister. Och de går i stora flockar förbi mig. Säkert finns där några som vill bli välkomnade av en vänlig katt?   


16 kommentarer:

  1. Tänk - tvåbeningarna kan liksom bara ta semester så där! HUR skulle det se ut om du under ett antal veckor ej dagligen ARBETADE och besiktigade Området?? Men de skulle nog inte orka jobba året runt som du gör!!......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur skulle jag kunna leva utan mina dagliga kontroller? Jag ÄLSKAR ju mitt arbete! Att inte få komma ut varje dag är en pina, det har jag jamat många gånger. Jag tror jag vet var felet ligger hos tvåbeningarna. De kan inte KOPPLA AV mellan varven, vilket vi katter har förstått nödvändigheten av. Ändå kan jag tycka att semester låter litet tilltalande? Nåt bra måste det ju vara, när matte och husse är så glada över den?

      Radera
  2. Har matte o husse tagit semester o du inte behövs mer som kundmottagare så har du ju också semester.
    Givetvis med alla förmåner, full lön, semesterersättning o ev andra förmåner som du har förhandlat dig till via kattfacket.
    Fast det klart, vill du fortsätta arbeta över sommaren kanske något hotell vill använda sig av dina tjänster.
    Har hört jamas att det finns hotell i utlandet som har "Hotellkatt" som tar emot gäster.
    Hua, matte o husse stönar när de hör om alla turisterna som kommit.
    Husse som är född o uppväxt där vet mer än väl vad det innebär.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé, det med hotell. Åtminstone till nästa sommar när jag får ett nära mig. Har också hört om hotellkatter, de verkar få en massa förmåner? Fast jag vill förstås tassa hem efter jobbet.
      Jag gillar alla människor som helt plötsligt kommer förbi hos mig. Många stannar och prata med mig och klappar mig. Men mina människor är inte lika förtjusta. De som kommer är visst inte kunniga om trafikreglerna? Men sånt vet jag ingenting om, och inte bryr jag mig heller.

      Radera
  3. Tycker du ska kräva att det är DU som beviljar om, när och hur semester ska tas ut. Att bara så där självsvåldigt bestämma att "nu tar vi semester" är ju inte rätt. Tänk om du skulle se dig om efter ett annat jobb under deras semester - och sen inte jobba mer med ditt vanliga arbete! Då skulle ju inte matte och husse kunna fortsätta sitt arbete. Fråga om de tänkte på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nä, det har de säkert inte funderat på, för de LITAR på att jag ställer upp! Men, som jag svarade Ozzy, nu bygger de ett hotell nära mig, så nästa sommar kanske jag kan söka anställning där? Då blir det nog fart på MBL-förhandlingarna här!

      Radera
  4. Det här låter nästan som ett fall för kattombudsmannen. Inte kan det väl vara tillåtet att sparka en anställd katt som dessutom sköter sitt arbete exemplariskt? Nä, du borde genast återanställas och även få ett rejält skadestånd.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njam, sparkad är jag väl inte, för jag förväntas nog återinträda i tjänsten om en fyra veckor eller så. Men skadestånd tycker jag låter utmärkt ändå. Extra godis och vitfisk sitter alltid fint!

      Radera
  5. Vem skulle inte vilja bli mottagen av den kände bloggkatten Gustav? Funderar på att packa kattsäcken och komma ner och se hur du gör när du hälsar. Kanske kan vi utbyta tips och tricks.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt enkelt, jag bara tassar fram till lämplig människa och visar mitt tillmötesgående. Brukar räcka! De flesta blir glada och ibland litet förundrade över min oblyghet, men det är ju bara så jag är! Men säkert kan du också några tricks, skulle vara kul att ta del av dem!

      Radera
  6. Semester ??!!
    Behöver dina människor också det *tittar med STORA ögon*
    Det där människosläktet är visst klenare ä jag trodde :)
    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ana av ditt "också" att även du kommer drabbas av detta? Tänk om de ändå kunde lära sig att dra sig tillbaka ett antal gånger varje dag som vi gör? Då skulle semestrar bli helt överflödiga!

      Radera
  7. Bättre välkomnande än av en trevlig katt får man leta efter! Det är vad de flesta vill ha tror vi.nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills har jag inte stött på någon som ogillat mig i alla fall, och det är jag tacksam för!

      Radera
  8. Det här tål verkligen att tänka, på kanske en advokatt kan hjälpa dig reda ut begreppen. Att det skulle råda arbetsbrist inom ditt verksamhetsområde har vi svårt att tänka oss. Sedan undrar vi givetvis hur det blir med bloggen - råder det arbetsbrist där också? Tar den också semester? I så fall önskar vi dig och de dina en riktigt skön och mysig ledighet!
    Vi saknar dig redan! <3
    Kramar och tassklappar
    PS Jättefin bild på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förstås tillfällig arbetsbrist, eftersom kunderna förhoppningsvis återvänder senare? Och tyvärr finns inga andra kontor här i närheten. Om bloggen tassar jag mera idag! Men jag tackar på förtass för dina snälla tankar!

      Radera