Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







onsdag 11 juni 2014

Boxarmusen - eller min mest misslyckade jakt


Nu ska jag berätta om min mest misslyckade jakt. Och det var inte mitt fel att det blev så.

Musleken, det vet väl alla hur den går till? Man kastar upp musen i luften, och fångar den sen snyggt igen med tassen. Så håller man på och leker tillsammans ett tag.

Det här hände för många år sedan. Jag hade hittat en lekkompis, och vi hade det så trevligt. Tills den helt plötsligt tackade för sig och försvann runt hörnet? Jag följde förstås efter, för vi hade ju inte avslutat leken! Då hände något mycket märkligt. Musen ställde sig upp på baktassarna och boxades mot mig!!! En lång stund! Kan ni tänka er!? Jag satt och bara tittade, visste inte riktigt hur jag skulle reagera? 

Det var då matte kom och förstörde alltihopa. Hon kom ut med en väldig fart och bara lyfte upp mig helt fräckt! Jag blev förstås både frustrerad och sur, för jag gillar liksom avslutningen av musleken allra bäst. Matte påstod, att den musen förtjänade att få leva. Ska mattar verkligen uttala i musfrågor? 

När jag till slut blev utsläppt igen, skyndade jag mig tillbaka till stället där vår lek abrupt avbrutits. Försökte följa spåret, men fick ge upp. Det var en riktigt misslyckad jakt. 



14 kommentarer:

  1. Eftersom varken mattar eller hussar har nån som helst kompetens, eller anledning, att uttala sig i musfrågor, borde matte låtit dig sköta frågan på ditt sätt. Såna här illdåd sker ideligen. Mycket frustration skulle besparas oss katter om de kunde syssla med de (få) saker de klarar av istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde inte jamat det bättre själv! Du kan ju tänka dig hur frusterande det var att sitta där inne och veta att en boxarmus var lös där ute? Nä, där gjorde hon allt ett rejält övertramp, min matte!

      Radera
  2. Nu är jag en novis vad gäller möss (leker bara med leksaksmöss inomhus) MEN
    Huh, det låter hemskt att en sådan mus får gå lös.
    Den borde verkligen eliminerats på stört.
    Hade den kanske fått i sig anabola steroider?
    Förstår att du fortfarande grämer dig över detta.
    Och jag tycker inte att mattar eller hussar ska lägga sig i sådant de inte förstår sig på.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte vet jag vad den musen hade käkat, men helt normalt var det väl ändå inte? Den måste ju sett att det var jag, Gustav, som satt där beredd? Och jama om skillnad i storlek? Kanske var den bara korkad? Vad matte hade med vår lek att göra kommer jag någonsin förstå?
      Kanske är leksaksmöss att föredra, de mopsar åtminstone inte upp sig!

      Radera
  3. Vadjam? En boxande mus?? *stora ögon*
    Det är nästan så jag förstår din matte, även om hon såklart har helt fel i att lägga sig i kattliga musfrågor.
    Men tänk, en boxande mus. En affärsidé kanske? *funderar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varken mattar, hussar eller någon på två ben ska komma och kattnappas när man är mitt uppe i en lek!
      Affärsidé? I så fall måste det ingår utbildning av tvåbeningar!

      Radera
  4. En monstermus!!!!! :-o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig stött på nån sån mus mer efter det. Kanske blir man inte så gammal om man är så kaxig?

      Radera
  5. En boxarmus? Jamarns vilken skoj syn det måste ha varit! *skrattar morrisarna av mig*
    Visst var det fräckt av matte att komma och förstöra, men det är nästan så att en sån unik mususling kan få komma undan.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både matte och jag blev litet perplexa. Otur för mig, för annars hade jag förstås hunnit vidta åtgärder innan det var försent. Njam, kan väl inte hålla med om att den skulle få komma undan. Nä, det kan jag definitivt inte.

      Radera
  6. Vi önskar att vi får vara med om att leka med en riktig musling.."drömmer" Men det var allt oförskämt av matte att bara lyfta bort dig.Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oförskämt är väl bara förjamet! Men så tog det också en bra stund innan jag tog henne till nåder iger.

      Radera
  7. Men Gustav då, så matte kom bara ut och tog tag i dig, och gick in, så du och musen inte fick fortsätta eran lek, så oförskämt ,mjausan
    Du får fundera ut ngt annat, så du och den däringa musen kan fortsätta leka en annan gång, *funderar*

    Tass tass


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste absolut bli bättre på min matte-uppfostran, eller hur? Det är nog enda lösningen.

      Radera