Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







måndag 28 november 2011

Då stannade jag inne

Nu ska jag berätta om min helg. I fredags kom överraskande grannen på andra sidan hit. Det är de som av någon anledning bor ihop med en skällhund. Den senares huvudsakliga uppgift i livet verkar vara just det, att skälla på allt. Inklusive mig, men jag bryr mig inte så mycket mer. Hela den familjen ägs dock av en katt-tjej. Piff och Puff är bara miniportioner jämfört med henne. Hon och jag är ungefär lika gamla, och har träffats många gånger förstås. Men inte så mycket som vi borde. När hon är här på somrarna delar vi liksom upp våra patrulleringstider, och undviker därmed närmare konfrontationer. Det har blivit ett och annat jamningsutbyte vid staketet bara.

I fredags kväll låg jag fridfullt och sov i min fåtölj, när lugnet avbröts av högst upprörda jamanden på altanen. Husse flög upp från sin soffa, och matte kom också. De undrade förstås vad som stod på? Jag hörde naturligtvis vad det handlade om, och låg lugnt kvar. Ute på altanen stod en mycket uppjagad Piff och stirrade ut i mörkret på en jättelik svart katt som satt där och stirrade tillbaka. Det var inga snälla saker de jamade till varandra, kan jag meddela. Till slut gick matte ut, och då flydde grannkatten. Piff kom in, och allt blev lugnt och tyst. Jag kunde fortsätta sovandet.

På lördagen hade jag besök, men de fick mest klara sig själva. Passade på att vara ute mest hela dagen. Mycket bra planerat, för på söndagen kunde jag inte tassa ut på hela dagen. Det var farligt att vara ute, sa matte, och jag hade inga invändningar. Till och med jag kan ge upp utelivet, när jag hör hur det viner och tjuter där ute. Envis är jag, men dum är jag inte.

21 kommentarer:

  1. Det var kanske lite ovanligt att det inte var du som stod för dramatiken i helgen? Bra att du delar med dig ibland. Klokt beslut att stanna inne också. Vädrets makter rår inte ens vi katter över.

    SvaraRadera
  2. Smart drag att stanna inne i söndags. Det gjorde vi också. Som du jamar dumma är vi ju inte.

    SvaraRadera
  3. "Envis är jag, men dum är jag inte."
    *fniss*
    Det har du så rätt i! :-)

    SvaraRadera
  4. KATTSON: Jag låg bara helt lugnt och väntade på att käbblet skulle gå över. Det där var ett passerat stadium för mig.

    SvaraRadera
  5. SKRUTTEN och SKORPAN: Och inte är jag döv heller som tur är, så jag hörde ju vad det var frågan om!

    SvaraRadera
  6. MAX och MÅNS: Såklart jag håller med! :)

    SvaraRadera
  7. Klokt av dig att inte gå ut i stormen, då hade du nog blåst bort. *ryser*
    Heh, kan nästan tänka mig vad Piff jamade...

    SvaraRadera
  8. SIPPO: Ja, jag tror faktiskt jag blåst iväg nånstans.
    Det är bäst vi inte tassar ner här vad jamväxlingen handlade om, ifall några kattungar läser...

    SvaraRadera
  9. Gustav, klart att vi katter inte är dumma, MEN kanske en aning envisa?
    Bra att du stannade inne när det blåste som värst.
    Här har det oxå blåst, så vi trodde att vi skulle blåsa all världens väg, :(

    Bäst att stanna inomhus då.

    Tass tass på dig

    SvaraRadera
  10. Modigt av Piff att stå upp för Området. Klokt att ni höll er inne igår för det verkade vara väldigt besvärligt sådär söderut. nosbuff

    SvaraRadera
  11. Jamar som dom andra och dig själv = att det var ett smart drag att stanna inne igår !
    Min stackars matte jobbade kvällen igår i hemtjänsten , tack o lov så fick hon inget i huvudet !

    SvaraRadera
  12. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Envis måste man vara, annars kommer man ju ingenstans.
    Satte mig bara en stund framför dörren igår, men jag menade ingenting allvarligt med det. Det lät för ruskigt där ute.

    SvaraRadera
  13. DUI och DECO: Jag har aldrig hört Piff låta på det sättet. Det var nog tur för grannkatten att hon satt utanför nätet!

    SvaraRadera
  14. KJELLE BUS: Stackars din matte, det var ju farligt att vara ute igår. Hon skulle haft utegångsförbud hon också, precis som jag!

    SvaraRadera
  15. Skönt att det inte blev allvarligare än så med grannkatten. Din matte är klok ibland.

    Har du förresten hört om Facebooksidan "Vi som älskar katten Gustav och tycker han förtjänar en staty?


    http://www.facebook.com/groups/188952464527132/189363597819352/?notif_t=group_activity

    Det är katten Sippo som startat den till din ära. Har äran att få vara medlem.

    Det ligger ett förslag på en 6 meters staty av dig, (jag föreslog i guld).


    Nosgos

    SvaraRadera
  16. http://www.facebook.com/groups/188952464527132/ funkar kanske bättre?

    SvaraRadera
  17. Vi har hört 2-beningar säga:"Envis som en röd gris". Kanske det är dags att ändra det nu till: "Envis som en röd KATT" eller "Envis som en Gutav"
    Nosbuffar
    M & V

    SvaraRadera
  18. Människor har ibland svårt att fatta att två damer ibland MÅSTE gräla om rangen i reviret! Och att det faktiskt inte är så ofta som de tar till "knyttassarna".

    Det var tur att du höll dig inne i söndags - vi var väldigt oroliga här för våra tjompisar i Skåne och Halland och på västkusten. Ni hade kunnat blåsa ända ut i Kattegatt ju!!! *ryser!

    nosgos å gottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  19. NEA: Men jag tror jag svimmar! Hur hedrad kan man känna sig??? Tänk att få uppleva detta som en helt vanlig gulröd bondkatt! Nä, jag kände faktiskt inte till det. Brukar liksom inte tassa runt och kolla om någon händelsevis vill resa en staty över mig...Men sex meter? Då kan ju ingen nå och klappa mig på huvudet?

    SvaraRadera
  20. MOZART och VINCENT: Det kan man kanske jama. Envis på ett KLOKT sätt!

    SvaraRadera
  21. MAURICE och KAJSA: De här två tjejerna kunde inte göra upp tassgripligen, även om de velat. Altanen är innätad, och de befann sig lyckligtvis på varsin sida om nätet.
    Jo, jag hade nog kunnat blåsa iväg. Åtta stycken fiskebodar här utanför hade blåst ut i havet. En liten katt hade nog inte haft en chans.

    SvaraRadera