Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







måndag 21 november 2011

Nu är det dags för en repititionskurs

Jag tror att en uppfräschning av min jamiska-kurs till matte är av nöden. I fredags hade vi en verklig jamförbistring. Trots att jag jamade både lååångsamt och tyyyydligt vad jag ville både länge och väl, så gick hon 1) och fyllde på matskålen, och 2) öppnade dörren. När det var gosa jag ville! Hur i hela Jamlunda kan man fatta så fel?? Själv tyckte jag, att jag var närmast löjligt övertydlig, och hann bli smått irriterad innan polletten ramlade ner hos henne. 

På lördagen hände inget särskilt. En rätt vanligt jobbdag. Igår, söndag, for matte iväg. Vis av erfarenheten från i onsdags, när jag fick sitta inne hela dagen och titta på solen, såg jag till att följa med henne när hon gick ut. Nu blev det ingen sol igår, men det var varmt och skönt, så valet var helt rätt. 

Kan förresten berätta litet mer om världsmästarkatten Negus som bor i området. Inte Mitt Område, men närapå. Han har aldrig fräst eller morrat, påstår hans matte. (Tydligen har han aldrig stött på en inkräktare.) Han tassar omkring i skogen varje dag med sin husse. Flera kilometer. (Vilken hurtbullekisse!) Och vet ni vad? Han har rymt en gång! Inte hemifrån, utan från en husvagn. De hittade honom vid en bondgård efter tre och en halv timme. (Yippie, han är nog en vanlig katt ändå?)

Det blev litet sent idag, vilket helt kan skyllas på min sekreterare. Hon är bara ute och dräller i stället för att sköta sina sysslor här hemma. Som att se till att matnivån är hög i matskålen och annat viktigt. Men en bra sak har hon gjort. När hon kom hem hade hon husse med sig. Därmed överser jag med hennes frånvaro hela eftermiddagen. I vissa situationer måste man vara tolerant.

20 kommentarer:

  1. Men HUR kan man ta fel på gosjamet?!! Upprörande. Händer en del spinnande hos dig ändå. Förstår att det blir gos på husses mage nu.nosbuff

    SvaraRadera
  2. Detta med bristande förståelse i jamiska är visst universellt, tyvärr. Tänk att man kan höra så fel? Härligt att husse är hemma igen. Blir det magtramp i soffan nu? Kurr och burr.

    SvaraRadera
  3. En uppfräschningskurs låter som en bra idé, för hr kan man ha så fel att man tror gosjamet betyder mat eller att man vill gå ut.
    Skönt att husse är hemma igen. Vi antar att det blir mycket gos med mjukmagen nu.

    SvaraRadera
  4. DUI och DECO: Visst är det märkligt? Låter ju sååå olika!

    SvaraRadera
  5. FINDUS, ISAK och RASMUS: Det är nog så, men inte desto mindre irriterande. Efter så många år tycker jag hon skulle ha lärt sig! Gissa om det blir magtramp! Jag har redan satt igång!

    SvaraRadera
  6. SKRUTTEN och SKORPAN: De bara måste repeteras, mina lektioner för matte. Nästa gång börjar hon väl gosa när magen skriker efter mat.
    Är mycket nöjd med husses hemkomst. Har börjat provligga mjukmagen, kändes finfint.

    SvaraRadera
  7. MEN hur kan matte ta så fel, att det var gosa du ville och inget annat just då, hm?

    Gustav, nu ÄNTLIGEN har vi fått uppdatera våran blogg, så du måste hälsa på oss ngn dag/Kväll!
    Många fina bilder har vi lagt in hos oss, maju

    Tass tass

    SvaraRadera
  8. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Hon börjar väl få fel på minnet, eller också hör hon dåligt? Men jag ska allt ta upp undervisningen igen!

    SvaraRadera
  9. Ibland frågar man sig om vi ska kattipulera och bara inse att jamiska är för avancerat för tvåbeningar att lära sig. Men man tycker ju att några enkla fraser borde gå att få dem att förstå ändå. MAT, GOSA, ÖPPNA DÖRREN - det är väl de viktigaste fraserna och t o m en tvåbening borde väl kunna lära sig de med lite träning?

    SvaraRadera
  10. Ja vad säger man om dom 2-bentas kunskaper i jamiska mer än att dom oftast är URUSLA !!!
    Jisses vilken hurtbulle den där Negus verkar vara som promenerar kilometer vis varje dag !!
    Passa på att gostrampa ordentligt på din husses gosmage nu när han äntligen kommit hem till dig igen :)

    SvaraRadera
  11. Han är nog en vanlig misse som oss alla.
    Enda skillnaden är att han valt bort partullering för shamponering och spegling.
    *fniss*
    Undrar om han vet vad han missar?
    Nosbuff

    SvaraRadera
  12. Det verkar som om din matte behöver läras upp på nytt i jamiska. Hur kan man misstolka ditt jag-vill-gosa-jam?
    Sen låter det ju verkligen som om den där kissen är en vanlig kisse, trots sin fina titel.

    SvaraRadera
  13. Mjau, var det Negus som var din granne! Matte läste om honom i tidningen och la ut länken på min Facebook-sida. Men vi insåg inte att det var din granne förrän nu :-)
    Det är verkligen märkligt - tvåbeningarna kämpar med att gå kurser i engelska och franska och alla möjliga språk, men när det kommer till jamiska verkar de tro att de ska kunna det av sig själva. Jamiska borde införas på skolschemat snarast.
    Tassklappar

    SvaraRadera
  14. KATTSON: Jo, jag har nog insett att deras öron inte kan uppfatta en stor del av våra nyanser. Men jag jamar som du, de tre allra viktigaste och mest basala jamen borde de kunna lära sig. Verkligen.

    SvaraRadera
  15. KJELLE BUS: De tar samma runda varje dag enligt hans matte. Flera kilometer + all undersökning som måste göras efter vägen. Det tar nog en stund!

    SvaraRadera
  16. MAX och MÅNS: Jo, fast det måste väl erkännas att ett par kilometers promenad varje dag kan ses som en slags patrullering. Även om han saknar den frihet ni och jag har!

    SvaraRadera
  17. SIPPO: Ja, och jag har nyss startat nya lektioner för henne. Får börja på nybörjarnivå igen, det är helt tydligt.

    SvaraRadera
  18. FRASSE: Jodu, tänk att han bott här i flera år utan att vi vetat om varandra. Nu vet han nog om mig också, för jag skrev och kattulerade till den fina titeln.
    Jamiska på skolschemat, att ingen tänkt på det förut? Det ska till en smart Malmökatt för det!

    SvaraRadera
  19. Vi tror att människorna är ljugare. Att de lögnar. För i en krissituation (t ex när vi ser botten på matskålarna, när det ligger något i vattenskålen, när Kajsa fastnat eller Maurice vill eller inte vill något) så förstår de alldeles förjamarns bra. hrmpf.
    nosgos å förtretade misstänksamma gottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  20. MAURICE och KAJSA: Tror ni?? *tveksam* Kan det varit så illa matte inte VILLE kela med mig? Nä, jag tror matte är stockdum när det gäller jamiska. Förmodligen är er lillie mycket klokare. Och snällare. Kan inte glömma att hon tolererar blomnappningar.

    SvaraRadera