Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







måndag 7 november 2011

Det var nog bäst så

Min helg har varit bara bra. Ingen inkräktare i sikte, och såren efter försvarsarbetet nästa läkta. Ute har det varit så skönt, precis som hos er, gissar jag?

Igår kilade jag över till favoritgrannen och frågade om han möjligtvis hade en liten bit leverkorv att bjuda på? Det hade han. På kvällen var det han som kom och hälsade på mig, fast jag hade inget särskilt att bjuda honom på. Han fick hålla till godo med det som husse ställde fram. Sedan tittade de på bollen på teven. Jag låg en stund i hans knä, men gav mig iväg när det började bli för högljutt i rummet. Är nästan helt säker på att ingen av killarna i teven hör vad min granne ropar till dem?

Tassade ut i stället för att göra litet nytta. Tog en mus. När jag kom in igen, ville den inte vara kvar i min mage. "Klonk" sa det, när den ramlade i golvet. Det var väl klorna. Eller tänderna. Hårt var det i alla fall. Man skulle vara född med någon slags filter i halsen, som samlade upp allt det vassa. Det är ju slöseri att gå miste om hela måltiden bara för det där lilla.

I morse tassade jag av husse igen. Flera veckor ska han vara borta. Tänkte först hejda honom genom att sätta mig framför bilen, men då gasade husse. Tog ett snabbt beslut och ändrade mig. Det var nog bäst så.

18 kommentarer:

  1. Jag tror inte heller att killarna i teven hör vad din husse och favoritgranne ropar. Det är samma sak när min husse vrålar åt datorskärmen. *suckar*
    Ett filter för att filtrera bort sånt som inte är bra, tycker jag låter som en kanonidé. Du borde få ett kattiskt nobelpris, för den braiga idén.
    Slutligen måste jag jama att du tog rätt beslut som flyttade dig när husse gasade.

    SvaraRadera
  2. Ja, vi tror också att det var bäst som skedde. Bilar är hårda och katter är mjuka, eller vad det var de reklamade om för några år sedan. Har mössen börjat bära rustning? Snacka om att du har respekt med dig - nu skickar mössen sina riddare för att fightas med dig!!! Otroligt!!!

    nosgos å beundrargottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  3. Låter som en jamarbra helg! Leverkorv, granne och lyckad musjakt! Trist att husse åkte men du får ta tass om matte.Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Tråkigt att husse skulle resa bort igen, men klokt av dig att släppa loss honom till sist. Brummisar är inga trevliga motståndare. Bättre att du fortsätter med mössen trots deras ovana att ta med sig både tänder och klor ner i magen.

    SvaraRadera
  5. SIPPO: Stackare er, ni har ju ingenstans att fly när han vrålar. De är mer än märkliga ibland, våra kära människor.
    Kattiskt nobelpris tycker jag låter bra, för de kan jag bjuda på stor fest för alla mina vänner!

    SvaraRadera
  6. "Och då gasade husse..." [Jamars stora ögon!!]
    Gasade han och rullade eller "bara" gasade?
    Tro jam att du hoppade undan, ingen husse i världen är värd att hamna under en brummis för.
    Men förstår att du kommer att sakna honom.

    SvaraRadera
  7. MAURICE och KAJSA: Jag försökte sitta kvar i det längsta, men jag insåg ju det omöjliga. Jag skulle varit litet större. Tvåhundra gånger sisådär.
    Jag tror nästan den hade rustning, för det lät ordentligt om den. Tänk om det är som ni jamar...får väl sträcka på mig litet extra! *stolt*

    SvaraRadera
  8. MEN har mössen sådan där rustning? Ngt nytt eller? *Fniss*
    Bilar är inte att leka med Gustav, så det var nog bra att du inte ställde dig framför husses bil
    Bilar är som bekant hårda och vi katter är mjuka.

    Tass på dig

    SvaraRadera
  9. DUI och DECO: Det är så skönt att inte behöva klaga på någonting! Klart jag tar hand om matte, det är jag expert på!

    SvaraRadera
  10. KATTSON: Det är bara vår egen bil som jag tycker är som en familjemedlem. Får skäll ibland av matte och husse för det. Men de får väl se sig för?

    SvaraRadera
  11. MAX och MÅNS: Bilen stod stilla, men motorn vrålade så jag kände att det var tillrådligt att backa några meter. De säger att jag måste vara rädd för bilen, men jag har litet svårt för det. Det är ju MIN bil!

    SvaraRadera
  12. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Får nog börja syna dem litet mera noggrant i fortsättningen innan jag sätter tänderna i dem. Tänk om de HAR rustning?!

    SvaraRadera
  13. Skönt att höra att leverkorvsförrådet är fyllt, tänk om man hade en granne med de resurserna *drömmer*
    Visst är det märkligt att muslingarnas kroppar inte är bättre anpassade till vårt matsmältningssystem.
    Tassklappar

    SvaraRadera
  14. Leverkorv låter förstås bättre än möss som klonkar och kommer i retur. Tror inte att återvinning av just den sorten är lika efterfrågad som av papper, glas mm. Trevligt att din favoritgranne kom på besök, även om det tydligen bara var envägskommunikation till killarna på tv:n. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  15. FRASSE: Grannen gjorde nyss en tur ner till tyska landet. Tror det enkom var för att handla till mig. Nu är tillgången säkrad en bra tid framöver. Ja, jag är verkligen lyckligt lottad!

    SvaraRadera
  16. FINDUS, ISAK och RASMUS: Leverkorv eller mus? Vilket svårt val! En leverkorv som springer vore det optimala!

    SvaraRadera
  17. Vi hade ju hoppats på att mormor skulle ha med sig leverkorv hem från sina resor men det hade hon inte. Därför ar det skönt att höra att du ialla fall fick smaka lite av din granne. Vi trodde nästan ett tag att leverkorven var slut i hela världen.
    Muslingar som bara vänder i magen känner vi (och matte) också till. Inget roligt alls.

    SvaraRadera
  18. SKRUTTEN och SKORPAN: Nä, jag läste det...det var ju litet dumt. Hoppas hon hittar leverkorv nästa gång hon är ute och reser! I tyska landet tar leverkorven ALDRIG slut. Tror jag.

    SvaraRadera