Till julen berättade jag att ordet 'frid' är ett av de vackraste orden jag vet. Nu ska jag jama om ett annat. Hopp. Visst är det ett underbart ord? I ordet 'hopp' ligger en väntan. En väntan, en förhoppning på att något bra, något speciellt, ska ske.
Ibland hoppas jag kanske bara litet flyktigt. Som när jag sitter vid fågelbordet och väntar. Matte
och jag samjamar om det här ibland. Egentligen önskar och hoppas vi
nog på samma saker. Fast jag liksom inte tänker så mycket på till
exempel sjukdomar och så, tar väl mer för givet att jag ska vara
frisk. Matte funderar nog mera på det. Att jag och alla andra andra
omkring oss ska få vara friska.
Men emellanåt
kan jag hoppas alldeles väldeliga. När en viss skåpdörr öppnas. Den,
där det ibland står en skål med blötmat bakom. Då kan jag sitta och
hoppas länge där under. Ibland händer det fantastiska, att det jag
hoppats på faktiskt händer! Det är det bästa som finns! Jag snurrar runt av
glädje och jamar jubeljam.
Men
människor behöver nog att andra händelser inträffar, för att uppleva
motsvarande glädje och lättnad. De har en mycket större oros-säck att gå
och släpa på. Nu ska det snart bli ett nytt år. Ingen vet vad som
väntar bakom öppningen på bilden, där jag sitter. Men ett vet jag. Att
det är viktigt att hoppas. Rent av livsviktigt. Man vet aldrig vad som
kan ske när man hoppas riktigt mycket. Till och med mirakel.
Nu
önskar, och hoppas jag, att precis alla ni, mina kompisar, och de
människor ni har omkring er, får tassa in i det nya året på det allra bästa sätt.
Gott Nytt År!
P.S.
Min matte, tillika sekreterare, har självsvåldigt beviljat sig ledighet
från min viktiga blogg nästa vecka. Hon påstår att hon har ett annat
stort jobb som gör att hon inte kommer hinna med. Pratade något om att man måste göra
prioriteringar. Jag föreslog att hon
skulle slopa det andra jobbet då, men det gick hon inte med på. *suckjam* Vi tassas alltså igen
på måndag 9 januari. D.S.