Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







fredag 30 december 2011

Min nyårsönskan till er



Till julen berättade jag att ordet 'frid' är ett av de vackraste orden jag vet. Nu ska jag jama om ett annat. Hopp. Visst är det ett underbart ord? I ordet 'hopp' ligger en väntan. En väntan, en förhoppning på att något bra, något speciellt, ska ske. 

Ibland hoppas jag kanske bara litet flyktigt. Som när jag sitter vid fågelbordet och väntar. Matte och jag samjamar om det här ibland. Egentligen önskar och hoppas vi nog på samma saker. Fast jag liksom inte tänker så mycket på till exempel sjukdomar och så, tar väl mer för givet att jag ska vara frisk. Matte funderar nog mera på det. Att jag och alla andra andra omkring oss ska få vara friska.

Men emellanåt kan jag hoppas alldeles väldeliga. När en viss skåpdörr öppnas. Den, där det ibland står en skål med blötmat bakom. Då kan jag sitta och hoppas länge där under. Ibland händer det fantastiska, att det jag hoppats på faktiskt händer! Det är det bästa som finns! Jag snurrar runt av glädje och jamar jubeljam.

Men människor behöver nog att andra händelser inträffar, för att uppleva motsvarande glädje och lättnad. De har en mycket större oros-säck att gå och släpa på. Nu ska det snart bli ett nytt år. Ingen vet vad som väntar bakom öppningen på bilden, där jag sitter. Men ett vet jag. Att det är viktigt att hoppas. Rent av livsviktigt. Man vet aldrig vad som kan ske när man hoppas riktigt mycket. Till och med mirakel.


Nu önskar, och hoppas jag, att precis alla ni, mina kompisar, och de människor ni har omkring er, får tassa in i det nya året på det allra bästa sätt. 
Gott Nytt År!



P.S. Min matte, tillika sekreterare, har självsvåldigt beviljat sig ledighet från min viktiga blogg nästa vecka. Hon påstår att hon har ett annat stort jobb som gör att hon inte kommer hinna med. Pratade något om att man måste göra prioriteringar. Jag föreslog att hon skulle slopa det andra jobbet då, men det gick hon inte med på. *suckjam* Vi tassas alltså igen på måndag 9 januari. D.S. 

28 kommentarer:

  1. Först vill vi också önska dig och de dina ett riktigt Gott Nytt År, 2012!
    Vilka fanKATTiska ord du tar upp idag!
    Utan hopp och att hoppas, överlever man nog inte!
    Vi minns båda hur vi hoppades på och drömde om samma sak, när vi var övergivna: Ett kärleksfullt hem, mat och värme.
    Tänk, att vi drömde om samma sak fast vi var på olika håll och inte kände varandra!
    Kanske finns det ord, som är lika viktiga för alla. 2- eller 4-beningar, det kvittar!

    SvaraRadera
  2. Gustav, du är en riktig djuping har vi märkt. Du jamar så kloka saker. Vad är det för underlig sekreterare du har som prioriterar helt fel saker? Nåjam, du får ta igen det när du börjar blogga igen.
    Gott Nytt År kompis!

    SvaraRadera
  3. Tänk att det kan få plats så många kloka tankar i en katts förhållandevis lilla huvud. Ytterligare ett bevis på att storleken inte spelar nån roll. Vi ser fram mot flera klokheter nån vecka in i nästa år. Då har jag nog flyttat till mitt hem, men du får nog träffa min efterträdare istället. Gott Nytt År på dig!

    SvaraRadera
  4. Gott Nytt År!

    Sudden och fröken Truls

    SvaraRadera
  5. Klokt jamat! Som vanligt alltså.
    Min matte e likadan, påstår att hon behöver jobba för att få pengar till kattmat och räkningar. När hon kunde vara hemma och serva mig. betalar bra med muslingar och en och annan fjädersak.
    Dessutom är jag lugnande och det behöver min matte.

    SvaraRadera
  6. Åh kompis, du är så himla vis och charmig! Jag älskar och läsa det du skriver och inspireras och känner igen mig varje gång.. Önskar dig också en himla fin avslutning på året och så hoppas jag att 2012 blir ett fint år för dig kompis! Nosgos och Lyckhopp

    SvaraRadera
  7. MOZART och VINCENT: Visst är det oerhört viktigt att kunna hoppas! Hur mörkt det än ser ut. Någonstans där framme kanske döljer sig ljuset? Precis som det gjorde för er! :)

    SvaraRadera
  8. SIPPO: Jag har försökt jama förstånd med henne, men till slut måste jag ge upp. Man måste inse omöjligheter också. Men sen accepterar jag minsann inget mer slarv. *stampar bestämt*

    SvaraRadera
  9. KATTSON: Ja, nu måste jag passa på och önskar dig ett underbart, inte bara nytt år, utan ett nytt liv!
    Och så hälsar jag din efterträdare välkommen!

    SvaraRadera
  10. SUDDEN och FRÖKEN TRULS: Tack detsamma, och så roligt att se några nya nosar här!

    SvaraRadera
  11. PELLE: Håller med om alla dina synpunkter, det är sådana jag också framfört. Tur att våra mattar är bra på andra sätt!

    SvaraRadera
  12. REBELLEN: Vad glad jag blir att du gillar det jag skriver! :D Och naturligtvis önskar jag dig allt det där också!

    SvaraRadera
  13. "Hopp-hoppeli-hopp-hopp" & Kattarackarns mjausigt Gott Nytt År! ♥

    SvaraRadera
  14. BRÖDERNA BUS och BUSAN: Hopp, hopp på er! Och ett mjausigt nytt år hoppas jag både ni och alla andra kompisar får också!

    SvaraRadera
  15. Gott Nytt År på dig med Gustav.

    Nosgos

    SvaraRadera
  16. Gott nytt år! Du jamar så klokt. Vi hoppas att det kommer en musling till oss snart.. Nosbuff

    SvaraRadera
  17. DUI och DECO: Ja, det hoppas jag med! Det är ni verkligen värda!

    SvaraRadera
  18. Du jamar om så djupa saker ibland Gustav, så vi blir helt stumma. Det är så bra med att kunna hoppas lite av framtiden, och se ljuset där framme.
    Vi kommer att sakna dig, nu när du blir borta så lång tid, så vi får hoppas att tiden går fort, mjau

    Så hoppas viatt vi ses i morgon på Mimmis fest!

    Tasskram

    SvaraRadera
  19. Gott Nytt År Gustav!
    Ta det lugnt nu när din sekreterare har semester.
    Nosbuff

    SvaraRadera
  20. Du har så rätt, min vän, alla hoppas vi, och vi hoppas på så olika saker, beroende på vad vi varit med om här i livet. Låt oss därför förenas i den gemensamma förhoppningen att alla får åtminstone några av sina viktigaste önskningar uppfyllda under det år som ska komma!
    Matte och jag önskar er ett mysigt och underbart 2012!
    Tassklappar

    SvaraRadera
  21. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Ska alldeles strax ta med mig en kanin samt Piff och Puff, så drar vi iväg till FESTEN! Det ska bli jamarkul!

    SvaraRadera
  22. MAX och MÅNS: Klart jag tar det lugnt, det gör jag ju alltid. Nästan. Önskar er också ett gott gos- och jaktår!

    SvaraRadera
  23. FRASSE: Det tycker jag var en utmärkt idé, den föreningen är jag gärna med i! :)
    Och vi önskar förstås dig ett härligt avslut på året på lyxhotellet, och allt gott för det nya tillsammans med dina människor!

    SvaraRadera
  24. Mat-bakom-skåpdörrs-hoppet är nog bland det mest intensiva man kan tänka sig. Konstigt att inte dörren går upp på egen hand av den intensiva tankeöverföringen? Men visst kan man hoppas på andra, större saker också, som god hälsa, eller fina kärleksfulla hem för alla kissekatter (och här kan vi förresten utsträcka vår önskan att gälla ALLA). Gott Nytt År är också en förhoppning som vi hoppas slår in för alla våra vänner! Kurr och burr.

    SvaraRadera
  25. FINDUS, ISAK och RASMUS: Vem vet, med intensiv och långvarig träning kanske man lyckas med öppna-dörren-tricket? Ingenting ska ju vara omöjligt, bara att somligt tar längre tid?! ;)

    SvaraRadera
  26. WOW så många katter vi blev på festen
    Vad god mat alla hade med sig.
    Vi blev helt trötta efteråt.
    så vi fick vila sedan och ta igen oss, mjau
    De får vi göra om nästa nyår.
    Dom andra fyller ngn gång i mitten på året jamar dom,.
    Vad fina alla var oxå.

    Tass Tass
    Mimmi

    SvaraRadera
  27. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Ja, oj vilket drag det var! Jag har varit helt slut idag. Tur det var dåligt väder, så jag hade det att skylla på när ville ligga inne och sova. Tack så jamarmycket för en lyckad fest!

    SvaraRadera