Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







torsdag 1 december 2011

Inte så dumt

Den allra största fördelen med att vara utekatt är att jag får uppleva mörkret. Ljus och sol i all ära, det är skönt på sitt sätt. Det är bra när man vill ligga och vila under hasselbusken, till exempel.

Men när mörkret faller, det är då all trötthet försvinner som en nyupplagd vitfiskbit på en tallrik. Jag sätter mig på bron och spanar ut över norra delen av Mitt Område. Öronen uppfattar minsta prassel av musfötter, och alla mina sinnen skärps fullt ut. Det är en härlig känsla. Förväntansfull.

Det är väldigt mycket mörker nu för tiden. Redan innan det är dags för middag, är det trevligt skumt där ute. Mycket praktiskt. På somrarna brukar matte och jag inte vara riktigt överens om när det är lämpligt att komma in. Då är det ju egentligen dags att komma in samtidigt som man tassar ut. Om man vill mörkerjaga, alltså. Det kan jag göra nu i lugn och ro, långa jaktpass. Ändå är det knappt kväll när jag kommer in!

Så länge som jag slipper det otäcka vita, tror jag faktiskt jag gillar den här årstiden.

22 kommentarer:

  1. Vi jamar som du Gustav, det är jamarbra med mörker. Vi gilla det jätte mycket. Mycket bra för jakten på muslingarna.

    SvaraRadera
  2. Låter härligt att kunna mörkerjaga så länge utan att bråka med matte. Jag håller med om att den här årstiden är helt okej, om det otäckt vita håller sig borta.

    SvaraRadera
  3. Men liiiite vitt skulle inte skada.
    Visserligen är våra sinnen överlägsna, men mususlingarna är ju svarta som natten eller gråa som marken.

    SvaraRadera
  4. SKRUTTEN och SKORPAN: Visst är mörkret härligt?! Tror att de flesta katter är överens med mig där. Fast alla kan ju inte utnyttja det fullt ut.

    SvaraRadera
  5. SIPPO: Man får massor med extra tid, känns det som. Det perfekta vore mycket mörker OCH varmt. Men det är kanske svårt att ordna?

    SvaraRadera
  6. MAX och MÅNS: Nä vet ni vad...där är vi inte överens! Jag vill inte ha ett endaste vitt korn. Men jag låter gärna er få, ni bor ju en bra bit bort ;)

    SvaraRadera
  7. Jamar med dig Gustav, vi vill inte heller ha ett endaste jamarskorn, inte än iaf.
    Vitt lyser iofs upp mörkret, men då kanske muslingarna ser oss, *funderar*
    Så, njaum nä vi vill inte heller ha ngt vitt.


    Tass tass på dig kompis

    SvaraRadera
  8. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Visst lyser det upp, men det är KALLT. Och blött. Och förresten hör man extra bra i mörker, tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Den här årstiden är ett av många tillfällen vi har anledning att vara tacksamma att Skaparkatten försett oss med förmågor som tvåbeningar inte besitter. De brukar kalla det mörkerseende, precis som om det bara var synen det handlade om. Som du så riktigt säger "Öronen uppfattar minsta prassel av musfötter, och alla mina sinnen skärps fullt ut". Precis så är det ju.

    SvaraRadera
  10. KATTSON: Vid såna här tillfällen är det perfekt att uppfatta minsta prassel, men när matte ska lyssna på sin så kallade musik tackar jag för mig och tassar in i ett annat rum. Då skulle jag önskat öronstängare.

    SvaraRadera
  11. Jamar som Max och Måns att liiite vitt hade inte skadat :)

    SvaraRadera
  12. Vilken fin bild! Förstår att det är lite annorlunda för dig som kan vara ute på riktigt när det är mörkt, hoppas jaktlyckan är god också! Vi vill nog gärna ha liiite vitt vi också för det är väldigt mörkt här mest hela tiden.nosbuff

    SvaraRadera
  13. KJELLE BUS: Vi kan ju inte vara överens om allt! ;)

    SvaraRadera
  14. DUI och DECO: Här blir jag tydligen nedröstad. Men jag vill ändå inte ha något vitt!

    SvaraRadera
  15. Jaaa, vi förstår precis hur du känner och tycker - för vi tycker precis likadant som du! Mörker och jakt är precis det som vi gillar allra bäst. *tass* Zoya

    SvaraRadera
  16. ZOYA: Härligt! Ni tycker som jag! Hoppas ni inte längtar efter vitt heller...

    SvaraRadera
  17. Önskar, att vi kunde låsa om det där vita! Tänk om man bara kunde trycka på en knapp, så kom det inget äckligt vitt!
    Då kunde ju de, som gillar vitt, få som de vill och vi slapp!
    Bojkotta det vita, tycker vi!
    Tass, tass
    M & V

    SvaraRadera
  18. Vi tycker att allt vitt kan hamna hos Max & Måns... Inte för att vi bryr oss personligen, men det vita har en förmåga att få lillie att osa svavel när hon fräser.

    Vi har svårt att föreställa oss att vara ute och jaga muslingar. Vi tycker att det är läskigt nog ute i trapphuset... huvva!

    nosgos å gottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  19. MOZART och VINCENT: Yipeeee! Äntligen några som håller med mig fullt ut! Jag är helt med på bojkotten!!

    SvaraRadera
  20. MAURICE och KAJSA: Och TVÅ TILL som tycker som jag! Nu börjar vi bli en hel skock! Allt vitt till Max och Måns, javisst!
    Jo men...trapphus är säkert läskiga, det tror jag med. UTE, det är något HELT annat!

    SvaraRadera
  21. Mörkret är ok, tycker jag, även om jag inte gillar när man knappt ser längre än morrhåren räcker. Men så länge vi slipper det vita så är jag beredd att ta både mörker och kyla!
    Tassklappar

    SvaraRadera
  22. FRASSE: Äntligen flera i rad som är som jag. Trodde nästan jag var ensam snöhatare först. Ju fler vi blir, desto bättre kraft kan vi få att blåsa allt vitt till Max och Måns!

    SvaraRadera