Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







torsdag 15 december 2011

Precis som jag befarade

Precis som jag befarat, hade lömska planer smitts för oskyldiga katter. Det började med att jag inte fick min vanliga go'frukost med Piff. I stället stängde matte och husse in sig med Piff. Sedan hördes varningsjam från Piff, vilket fick mig att anta högsta reträttberedskap. När dörren öppnades hann jag precis vända på tassen, men var ändå inte tillräckligt snabb. Blev uppfångad och intvingad i den förhatliga buren. Puff passade klokt nog på att skyndsamt göra sig osynlig. 
Utsatta för en komplott
Jahajam, där satt vi stackars olyckliga katter, nervöst undrande vilket hemskt öde som väntade. Vi hade inte åkt mer än några meter i bilen, när Piff visade vad hon ansåg om arrangemanget, genom att leverera en luktande present i buren. 

Klart vi skulle till sticktanten! Jag fick sitta och vänta, medan jag lyssnade till Piffs bedömningar av behandlingen. Det verkade inte så hotfullt. Alltså var jag relativt lugn när det blev dags för mig. Sticktanten talade till mig som om jag vore en gammal, god vän. Trevligt, men jag kände ändå en viss skepsis och intog en avvaktande hållning. Hon tittade i min mun, drog i öronen och höll på. Det stacks i nacken. Naturligtvis. Hon har tydligen detta starkt tvingande behov av att stickas. Sedan ställdes jag på en våg, och hon sa, att jag vägde precis fem kilo. Jag var precis lagom, påstod hon. Det var förstås ingen nyhet, jag märker väl själv att pälsen passar exakt på kroppen.Till slut fick jag en sticks-bit, men jag kände mig inte sugen i den omgivningen. 

När vi kom hem igen fick jag äntligen min efterlängtade go'frukost med blötmat. Och tassa ut i en luft utan regn. Min bur stod kvar där inne. Då hade Piff tassat förbi, och upptäckt min kvarlämnade sticks-bit. Övertygad om att faran var över, hade hon djärvt tassat in i buren och ätit upp den. 

Puh, skönt att ha det här avklarat. Nu får Piff och jag hjälpas åt att varna Puff i nästa vecka. För även om man överlever, är det förstås skönast att slippa.

18 kommentarer:

  1. Uschjam för vettisbesök, men det är väl ändå att föredra framför pensionatet? Nu fick du ju komma hem direkt i alla fall. Måste jama att jag är lite imponerad av Piffs protest i buren. *tassarna för magen*
    Att du vägde precis lagom, kan ju vemsomhelst se. Pälsen sitter ju perfekt.

    SvaraRadera
  2. Det där med vikten var bra att du skrev.
    För husse är lite nojig över mig, men vad han sett på han icke-precisa golvvåg så väger jag straxt över 5, och Måns strax under 5. Måste vi jama om för husse!
    Måste jama som Sippo. Hellre stickis en pensionat! Eller?

    SvaraRadera
  3. Brorsan och jag fundilerade lite. Jamarns konstigt det där med stickistanter. Det är väl liiite ok, att de har behov av att stickas. MEN att de har SAMMA behov i HELA vårt land, tycker vi verkar mysko. Något hemligt sällskap? Eller??
    Gustav, vi gillar ju att åka brummis, det är kanske därför vi tycker att det är ok att ha väskorna som sovplatser.Och så våra teddyfiltar förstås....

    SvaraRadera
  4. Jamar som: Mozart och vincent: **MEN att de har SAMMA behov i HELA vårt land, tycker vi verkar mysko. Något hemligt sällskap? Eller?? **

    Vi ska till den däringa *stickisen* i början på nästa år, så tills dess är vi lugna. Fattar inte heller vad dom däringa tvåbenta håller på med, att vi ska vägas, när pälsen sitter som den ska?
    Det kan ju vem katt som helt se.

    Tassekram

    SvaraRadera
  5. Vad de är lömska våra tvåbeningar.Skönt att ha det gjort det där stickandet, trots allt går det ju över rätt fort och vi har förstått att det är för att vi ska må bra. Roligt att NÅGRA har rätt vikt, då kan ni ju fortsätta att äta god mat till skillnad från oss där det bara är snålt och light..Nosbuff

    SvaraRadera
  6. usch å blää för vettisbesök. vi gillar våra väskor och burar, men vi vill att de skall vara stationära - så fort de blir husvagnar vill vi inte vara med längre! Piffs protest var rolig! Vi tjoar mest och talar om vad vi tycker om människor som släpar oss in i brummisar och in till vettisar. Kanske skall vi följa Piffs exempel nästa gång. hehe

    SvaraRadera
  7. SIPPO: Såklart det var bättre än pensionatet. Men likväl är det väldigt jobbigt innan man vet hur allt ska sluta. Även om man överlevt alla andra gånger, så vet man ju inte hur just den här gången ska sluta?

    SvaraRadera
  8. MAX och MÅNS: Om ni är ungefär lika stora som jag, är fem kilo alldeles lagom. Piff är en mindre katt, och hon väger 4.7 kilo, det är lagom för henne.
    Om jag BARA fick åka till pensionatet och hälsa på den tanten, och sedan åka hem igen, skulle jag förstås välja det. Men hon brukar ju behålla mig där i evigheter, så jag väljer nog sticktanten ändå.

    SvaraRadera
  9. MOZART och VINCENT: Kanske väljer de att bli stickisar just för att kanalisera sitt behov? En speciell sorts människa? Det är den enda förklaring jag kan hitta.
    GILLAR ni åka brummis? Vilka lyckans kissar ni är! *avundsjuk*

    SvaraRadera
  10. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Jasåjam, ni har ert att vänta ganska snart då. Uschjam, att man måste utsättas för dylik behandling bara för att man är katt.

    SvaraRadera
  11. DUI och DECO: Det är förstås bra att matte och husse är rädda om oss. Men kul är det inte i alla fall. Nåjam, god mat och god mat. Men den kanske är bättre än lightmaten, jag har aldrig provat. Tur det finns fredagsmys åtminstone.

    SvaraRadera
  12. MAURICE och KAJSA: "blir husvagnar" *fniss* ni är för roliga! Men håller med, de ska vara stationära. Helst i källaren, om jag ska jama min mening.
    Matte och husse uppskattade inte protesten så mycket. De var glada att de inte skulle åka så långt.

    SvaraRadera
  13. Vissa verkar få bete sig hursomhelst! Skulle vi börja undersöka mattes öron, kolla i munnen och stickas då j-lar.. För att inte tala om, om vi skulle offentliggöra vad hon väger!!!

    SvaraRadera
  14. Nåjam, det kunde ju varit värre, men påfrestningarna under ett vettisbesök ska inte underskattas. Det finns ingen positiv infallsvinkel på att få ett stick i nacken.
    Skönt att det är över för denna gång - utom för Puff förstås, som får klara sig själv, stackaren.
    Så glad jag blev när jag läste att din päls passar precis. För min sitter också perfekt, och då är jag ju inte heller tjock, eller hur? Hurrjam! :-)
    Tassklappar

    SvaraRadera
  15. SAMBO och ROXY: Hmmm, ni har faktiskt en poäng där! Särskilt det där sistjamade! Skulle inte uppskattas ett enda dugg!

    SvaraRadera
  16. FRASSE: Det är liksom hela konceptet. Från insikten att något otrevligt är på gång tills man kommer hem. En enda lång plåga. Puff får vara ensam för att inte bli uppjagad av oss. Jag förstår inget, vi som är så lugna?
    Det har jag väl sett på bilderna, att din päls ser ut att vara i precis rätt storlek!

    SvaraRadera
  17. Inte kuligt att åka till Vettisen :(
    Men det verkar ju vara en vettig Vettis ni har som bjuder på gottis :)

    SvaraRadera
  18. KJELLE BUS: Jo, hon är generös med det. Alltid bjuder hon på något, men hur jamen ska man kunna få i sig något i den omgivningen och med den lukten??

    SvaraRadera