Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







torsdag 11 april 2013

Vardagsrumsdramatik



Det skedde något aningen besvärande här förra veckan. Genant och pinsamt. Tyckte åtminstone matte att det var. För oss katter.

Jag låg nöjd och avslappnad i soffan. Matte satt i min fåtölj och tittade på teven. Puff sov i sin igloo. Allt andades fri och ro. In på scenen trädde Piff, från altanen. Men det var något märkligt med henne? Hon hoppade omkring på ett sätt hon aldrig brukar? Då såg matte. En liten mus sprang för livet, in bakom vedbunken.  Piff hade hämtat sig en leksak där ute.

Matte drog fram bunken. Musen rusade iväg, mot teven. Det är nu "pinsamheten" tar sin början. Jag kände inte alls för att avbryta vilan för att jaga en ynkligt liten musunge. Matte hämtade mig och satte ner mig framför teven, i avsikt att jag i kraft av min erfarenhet snabbt skulle...ja, ni förstår? 

Det var bara det att jag inte var på humör för jakt just då. Jag satt kvar där en stund för syns skull. För att visa min goda vilja plockade jag upp en tygmus som låg framför mig, men återvände sedan till min sköna soffa. Piff och Puff fjantade omkring, och nosade överallt, men också de tröttnade till slut. Tre katter och en mus i ett och samma rum. Det finns visst nån slags lek "Vad ska bort?", men vi hade lust att leka den. Inte alls.

Sent på kvällen stängde matte in mig och Piff i den delen av huset. Vad som sedan hände är vår hemlighet. Huvudsaken är väl att inte minsta lilla mus synts till sedan dess? 
 

14 kommentarer:

  1. Eller så kommer musebusen fram om en vecka eller så. Det hände hos oss några gånger *fniss*

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, då blir det säkert nya klagomål! :(

      Radera
  2. Jojam, det där känner man igen. När du vill att matte ska öppna dörren, öppnar hon alltid då? Nä, det har du ju berättat att hon inte gör. Men när HON vill att DU ska göra nåt, då förväntas du ställa upp direkt? Tycker du gjorde helt rätt, som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt stöd, det värmde! För du kan tro att jag fått höra en del spydiga kommentarer här..

      Radera
  3. Hahahajam, kan tänka mig att matte blev något förvånad när överjägare Gustav inte ens iddes jaga. Men vadå, vi har väl också rätt till att vila?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag vet har jag inte jour dygnet runt? Hon vill minsann inte själv alltid arbeta! Och förresten fanns ju två katter i rummet. Visserligen oerfarna, men dock.

      Radera
  4. Jag såg att kattmaffian tog upp liknande problem idag och det verkar vara genomgående hos våra mattar och hussar. Vi skall komma direkt när de ropar, vi skall sluta med det vi gör om de säger till, vi skall tydligen jaga mususlingar när de vill. Men de då? Inte får vi mat eller godis så fort vi jamar, inte öppnar de dörren när vi vill, inte heller kommer de direkt och busar om vi är på humör. Nån rättvisa skall det väl vara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med andra jam är det viktigt att vi sätter ner tassen, så att de får sig en tankeställare! Vi har fortfarande lång väg kvar att tassa i vår människouppfostran!

      Radera
  5. MEN Gustav då, Piff och Puff kunde ju ha jagat den däringa mususligen lika bra som du. Tycker inte att du jämt ska vara på *pass* jämt, du måste ju få vila du oxå ibland, mjausan.

    Tass på dig du fina kompis



    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika bra? Ni känner inte tjejerna! När det gäller jakt är de totalt värdelösa. Gränsen går vid små insekter, det kan de klara av. Inte ens när Piff var ute på Området gjorde hon annat än lekte litet med ett taget byte. Hon åt det inte!!! Vilket slöseri med mat!

      Radera
  6. Nää, inte lika bra som Gustav! Märkligt det där vad som förväntas av oss när de själva inte ställer upp direkt när vi önskar något. Nåjam, hoppas muslingen tagit sig ut och fattar att inne i huset finns det en livsfarlig jägare, som om han är på humör, snabbt gör processen kort med eventuelle intränglingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näjam, som jag berättade här ovanför! Lååångt ifrån lika bra! Men ibland har man bara ingen jaktlust. Njam, tagit sig ut har den nog inte...jo, det förstås, fast i något förändrad form. ;)

      Radera
  7. Klart man INTE jagar möss när man sover sin skönhetssömn och än mindre på order av någon 2-bent !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, var sak har sin tid! Sovtid och jakttid är två HELT olika saker!

      Radera