Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







torsdag 14 maj 2015

Talgoxar v/s pilfinkar 0-1?



Vann till slut?
Redan i februari började två pilfinkar hålla till i rhododendronbusken nära fågelholken. Ibland var de inne i den också. Varenda dag satt de i busken och tjattrade. Jag satt ofta på bron och tittade på dem, men det brydde de sig inte om.

Men, för några veckor sedan kom de tillbaka, talgoxparet som bodde i holken förra året, och födde upp flera ungar där inne. Och nu blev det dramatiskt! Pilfinkarna och talgoxarna flög mot varann, och det lät som om de hade nån slags verbal batalj om vem som ägde borätten i år?  Länge höll de på också.

Sedan såg jag hur talgoxarna hackade runt hålet på holken, som för att få det riktigt perfekt, och markera sin seger. Kvar på räcket satt den ena pilfinken. Var slaget förlorat? 

Eftersom jag efter det försvann till hotellet i en vecka, kunde jag inte hålla koll på händelserna där. Men nu har jag observerat att bägge pilfinkarna finns kvar, och några talgoxar har inte synts till. Igår, när jag satt på bron, kom den ena pilfinken flygande ut ur holken. Det verkar som om uthållighet och kämparglöd ändå vann i slutänden.




 

10 kommentarer:

  1. Det låter som någon variant av fjäderfä budgivning på "fastigheter" som du har upplevt.
    Katten också, hade du inte behövt åka till hotellet kunde du ju ha agerat mäklare och tjänat in lite mat kanske.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog var det budgivning, alltid, ganska upprörd sådan. Visst var det dumt att jag måste ge mig iväg så precis, men litet mat kan jag kanske ändå hoppas på så småningom? Ifall det händelsevis skulle ramla ut någon?

      Radera
  2. Antar att det inte spelar så stor roll för den del vem som vann bataljen? Jam menar, fjäderkotlett som fjäderkotlett?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är förstås inte alls noga, huvudsaken att det finns möjlighet till närproducerad mat!

      Radera
  3. Jösses så dramatiskt! Slår ju vilken spännande film som helst. Vi har ett flugsnapparpar hos oss som boar i en holk. Herr flugsnappare använder mattes bil som toalett! Den sitter på backspeglarna och den röda bilen e nu alldeles vitprickrandig på vissa ställen! Snacka om att ta för sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade en sädesärla som gjorde så, fast den hackade på speglarna också. Då satte matte strumpor på speglarna när bilen stod på tomten!

      Radera
  4. Åh så spinnande det verkar vara ute hos dig. Värsta dramaserien ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har verkligen massor att titta på, särskilt den här årstiden. *glad*

      Radera
  5. Hemma hos min mattes pappa är det också många fåglar att titta på.
    Där verkar det också som att Pilfinkarna vunnit över talgoxarna i en av holkarna.

    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här tycker jag att det var rättvist att de som paxat boet så länge också vann! Och nu tror jag att de boat färdigt där inne!

      Radera