Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







fredag 9 december 2011

En vän



En vän är någon som alltid vill mig väl. Den är ingen vän, som ger mig vitfisk och oxfilé, men sedan låter mig vara ute och frysa. 

En vän försvarar mig, om någon annan säger dumma saker om mig. Den är ingen vän, som överger mig, när jag gjort saker, jag inte borde. 

En vän bryr sig om hur jag mår. Den är ingen vän, som klappar mig när andra ser på, men aldrig när vi är ensamma. 

En vän står kvar vid min sida när jag har det svårt, även om det kan innebära svåra beslut. Den är ingen vän, som blundar, och inte låtsas se.

En vän kan be om förlåtelse, och mena det. Den är ingen vän, som låter ursäkten vara tomma ord.

En riktig vän. Det bästa vi kan ha i livet. Många av oss har riktiga människovänner. Även katthemskatterna har det nu, fast de har blivit svårt svikna många gånger. Då tar det förstås tid att lita på någon igen. En gammal sanning är att vänskap måste förtjänas. Att ha en vän och att vara en vän hör ihop. Det ena går inte utan det andra.

Nu är det snart tredje i Advent, och jag önskar er alla en  skön helg tillsammans med riktigt goda vänner! Vi tassas igen på måndag!     

35 kommentarer:

  1. Ha en fin helg du också kloka Gustav!

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Det resonemanget tassar vi under på! Mycket bra jamat! Trevlig helg, du med. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  3. FINDUS, ISAK och RASMUS: Bra, bra och tack!

    SvaraRadera
  4. Tänk så många, som inte är riktiga vänner, som skulle behöva läsa din kloka text! Det skulle behöva hela klokboken.

    SvaraRadera
  5. Kloka ord av en klok katt!/Ninnie

    SvaraRadera
  6. Du och Nalle Puh har kloka ord. Hoppas du får en bra kväll med nosgoz!
    Kurr från norr!

    SvaraRadera
  7. KATTSON: Jo, det är ju många där som kan vittna om möten med icke-vänner. Dumt nog läser de inte kattbloggar :(

    SvaraRadera
  8. NINNIE: Och jag tackar så mycket!

    SvaraRadera
  9. LIVET PÅ LANDET: Tack, tack! Och nog blir det mycket gos, perfekt sysselsättning i stormen!

    SvaraRadera
  10. Goooos på dig Gustav, du är så god och klok! Xantippa

    SvaraRadera
  11. Mjau, det var vackert skrivet och det stämmer ju också. Vi har tur som har riktiga vänner, både tvåbenta och fyrbenta. *kompistass*

    SvaraRadera
  12. SIPPO: Ja, vi har tur, du å ja'....

    SvaraRadera
  13. Där satte du verkligen tassen på ehm muslingen! Bättre kan det inge jamas! Trevlig helg bästast Gustav! Nosbuff

    SvaraRadera
  14. DUI och DECO: Muslingar måste tassas till ibland! Detsamma till er!

    SvaraRadera
  15. Så klokt jamat. Trevlig helg! Akta adventsljusen!

    SvaraRadera
  16. PELLE: Och jag tackar dig också! Klart jag aktar mig för ljusen, är väl rädd om svansen!

    SvaraRadera
  17. Åh vad du är förståndig!!! "Att ha en vän och att vara en vän hör ihop. Det ena går inte utan det andra." Det där är nog själva vitsen med livet! Att vara lika bra vän som den vän man vill ha!!

    nosgos å fredagsgottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  18. MEN goa Gustav. Tasskram på dig. Det du jamar om, håller både vi och matte med om. För både vi och matte har blivit svikna många ggr, inte alls jamars roligt, *gråter*
    Det är så jamars sant allt du jamar om.
    Vi är jätteglada över att vi fått komma hem till matte, för hon bryr sig verkligen om oss och vi försöker på vårat sätt att bry oss om matte, det är ju så det ska vara, annars är man som du jamar, ingen vän.

    Jamar även som Sippo:
    ** Vi har tur som har riktiga vänner, både tvåbenta och fyrbenta. *kompistass*


    Tass på dig och en jamars trevlig 3:dje advent



    Tassekram Gustav
    Som det har jamats om, så borde du får en riktig GULD staty, det är du verkligen värd!

    SvaraRadera
  19. Mjau Gustav, vi glömde ju jama om att våran blogg nu är uppdaterad igen
    Det var Svamphunden Sigge som ville se bilder från mattes och hennes pappa och bror när dom vandrade på vandringsleder under -70 talet, så om du vill så tassa in och kolla, mjau

    Tass igen på dig du fina katt

    SvaraRadera
  20. Funderar fortfarande på din kommentar hos oss...
    Bra jamat kompis!

    SvaraRadera
  21. Det var kloka ord om vänskap, Gustav! men så ingår de ju också i en mycket klok katts "Klokbok".
    Bilden på de två vännerna är ju bara jamarsöt och mycket välvald.
    Trevlig helg
    M & V

    SvaraRadera
  22. Lika kloka ord som alltid Gustav !!!
    Ska visa detta för matte så kanske hon förstår varför BALTahzar måste åka tillbaks till Riga igen , för som du jamar så kan man ju inte köpa en god vän !!

    SvaraRadera
  23. Väldigt kloka ord Gustav! Håller med i varje mening.
    Hoppas ni får en underbart fin 3:e Advent!
    Kramiz och Tass från oss fem <3

    SvaraRadera
  24. Åh så klok du är Gustav. Precis så är det!

    Nosgos

    SvaraRadera
  25. MAURICE och KAJSA: Jo, det kan ni ha rätt i. Det är nog meningen med alltihop. Så det gäller att vara en bra vän själv.

    SvaraRadera
  26. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Det är hemskt att bli sviken. Vad bra att ni och er matte har varandra nu i alla fall. Det vet ni att er matte inte sviker er, aldrig någonsin!

    SvaraRadera
  27. MAX och MÅNS: Snart har ni svaret...

    SvaraRadera
  28. MOZART och VINCENT: Visst är det en underbart bild?! De är verkligen riktiga kompisar!

    SvaraRadera
  29. KJELLE BUS: Men ni kanske BLIR vänner, så småningom? Han kanske är go' att sova på?

    SvaraRadera
  30. KATTMAMMAN: Tack så mycket, snälla kattmamma! :)

    SvaraRadera
  31. NEA: Och så tackar jag dig också, Nea!

    SvaraRadera
  32. Så fint jamat, vi blir så rörda, både matte och jag. Det är lätt att jama men betydligt svårare att leva upp till de fina jamen. Kärlek och vänskap är handling, inte jam. Räck ut en tass och var beredd att använda den till hjälp när det behövs, då är du en riktig vän!
    Tassklappar

    SvaraRadera
  33. FRASSE: Bättre att jama och försöka, än att inte jama alls. Om man jamar om det här tillräckligt tjatmånga gånger, så kanske det tränger in litet grand. För det ÄR inte lätt alla gånger att vara som man vill vara.

    SvaraRadera