Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







måndag 25 maj 2015

Övervakningshelg



Den här helgen har jag en del ägnat åt att övervaka husses och mattes märkliga övningar där ute. De har tagit bort jord i lådor och sen hällt i jord där igen? På litet avstånd har jag iakttagit det hela. Jord är inte lika otrevligt att få på sig som vatten, men likafullt inte behagligt. Att vara tillsammans och arbeta uppskattar jag i alla fall mycket.

På egen tass har jag haft ett annat, och större, projekt: Operation Bevakning av Sorkbo, för enkelhetens skull kallat OBS. Det har tagit en stor del av min tid! Har haft det där stället under uppsikt länge, över ett år. På senare tid har mitt arbete med OBS intensifierats, eftersom förutsättningarna för aktiviteter där nere förbättrats avsevärt. Ska berätta mer om det senare. Kan nu bara konstatera att projektet kommer uppta mycket av min tid framöver.

Idag har det dock hittills fått vila till förmån för en del fönsterspaning. Projektet är viktigt, fast inte nog för att bli blöt i pälsen. Men efter en rejäl återhämtningspaus nu på eftermiddagen, verkar det torrare där ute, så jag vässar väl klorna och tar nya tag?!


  


 

 

14 kommentarer:

  1. Bäst att hålla sig inne när det faller blött uppifrån ;-)

    Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog varenda katt tassa under på! Då är man glad att man har ett varmt hus att bo i!

      Radera
  2. Bra att du VET vilka projekt som har prio ett! Sorkar e ena luriga rackare, vi har en? som bor under vedboden den springer fram å tillbaka å stjäl bröd som matte lägger ut till fåglarna! Undrar just hur mycket den har där inne i boet och hur den har lagt upp det hela? Sovplats till vänster, brödbod till höger?..... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle tro att ni har ett kompisgäng som festar under vedboden! Och jag tror inte de är så husliga av sig, kan nog lägga sig på en brödbit utan att bekymra sig?!

      Radera
  3. Plocka bort jord för att sedan hälla dit igen? Ytterst märkligt beteende, även för människor. Försöker de kanske att anlägga en ny sorts kattlåda för dem själva?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I så fall får de nog skaffa en stor huv över, för de syns väldigt bra från vägen, lådorna!?

      Radera
  4. Känner igen det där konstiga beteendet med lådorna o jorden.
    Förstår inte vitsen med det hela, jord som jord.
    Låter spännande med OBS, jag tror inte att vi har några sådana här.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev litet långtråkigt att se på dem efter ett tag, ungefär lika intressant som rabattrensning, men jag vill ju ändå ha närvaroberedskap. Med litet tur kan man få sig litet kli bakom öronen!
      Du kan inte tro hur intressant det är med OBS! Men tålamod, det är vad som gäller!

      Radera
  5. Det är en evig tur att inte dina människor har ansvaret för OBS-bevakningen. Det är nog bättre att de sysslar med att tömma lite jord här och fylla på lite jord där. Sånt ska de väl klara, tycker man.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha-ha-ha, jag skulle allt gärna vilja se nån av dem sitta där och bevaka! Skrattar nästan på mig! Nä, så mycket vett har de i alla fall att de överlåtit den på ett proffs!
      Och helt riktigt, det där med jorden är mera på deras nivå!

      Radera
  6. Bra att du håller ett vakande öga över både det ena och det andra! Blir spinnande med fortsattar rapporter från OBS! Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska ni få, tror inte det dröjer så länge!

      Radera
  7. Lycka till med projektet!
    ja, de där människorna har en massa konstiga aktiviteter för sig, istället för att observera i vila och agera bara när det behövs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och inte tror jag att vi kommer få någon riktig ordning på dem heller!?

      Radera