Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







onsdag 2 september 2015

Fast allra bäst...


Helt okej plats...

Nu ska jag berätta litet om platserna jag söker skydd på, när vädrets makter så påfordrar.

Jag är väldigt glad för den här lilla platsen utanför dörren. Det är dit jag för det mesta tar min tillflykt när det kommer måttligt med regn. Taket går ut en liten bit där över, så bara det inte blåser, förblir pälsen torr.  När det blir kallare kan jag sitta där bara för att värma mig litet. Den där plattan är inte alls lika kall som träet bredvid.

Ibland förslår förstås inte den där lilla remsan. När himlen öppnar sig, och det gäller att bara klara livhanken bäst det går. Då finns två alternativ, beroende på vilken sida av huset jag är befinner mig. Det sämre är under vedboden, där det visserligen
...men ibland behövs kojan!
finns tak över huvudet, men kan komma vatten rinnande om det vill sig illa. Bäst är att hinna ta sig upp på altanen, till min lilla koja där. Garanterat torrt, och också med en liten värmeplatta.


Fast allra, allra bäst vid såna katastroftillfällen är förstås att mina människor är hemma, och öppnar dörren!








15 kommentarer:

  1. Det verkar inte helt riskfritt att vara utekatt ibland. Fast du verkar ju förstås ha det rätt bra ordnat i händelse av dåligt väder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, riskfritt är det absolut inte! Fast å andra sidan kan ju även du överrumplas av blöta när du är ute och rastar din husse!
      Jag tycker nog att jag fått till det acceptabelt här hemma. Det värsta är om jag är ute på patrull, på stranden, eller så. Där borde sättas upp rätt många skydd. Får väl jama med kommunen.

      Radera
  2. Regn o blött är ett otyg.
    Du hade behövt en liten koja även under vedboden ifall det skulle bli skyfall (som det oftast blir nu för tiden).
    Måste jama att dina människor har varit omtänksamma när dom lagt "värmeplatta" till dig på dina sittställen.
    Usch ja blött, igår kväll när jag tassade på stranden med matte o husse så öppnade sig himlen på en sekund och jag har nog aldrig sprungit så fort någon gång till bilen o ändå blev jag rejält blöt i pälsen.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är synnerligen obehagligt att bli blöt i pälsen, så stackars dig igår kväll! Kom nyss en sån där plötslig och oväntat skur, samtidigt som solen sken, hoppas du klarade dig!
      De där "värmeplattorna" gör STOR skillnad kan du tro, så dem är jag glad för!

      Radera
  3. Du har tur med att ha valt de bästa 2benta, som tänker på att du behöver skydd från det blöta vädret ibland när du är ute och inte kan komma in med det samma :)

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är väl klart att jag har uppfostrat dem ordentligt! Jag brukar vara mycket tydlig med vad jag vill, och peka med hela tassen! ;-D

      Radera
  4. Skönt att ha lite olika saker att välja på när vädret inte är bra. Fast, som du jamar, att ha ett eget hus att gå in i med snälla människor som tar väl hand om en - det är det viktigaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha dessa valmöjligheter tar jag för givna numera. Vad som hänt om jag lämnats kvar utanför mitt gamla hur törs jag inte tänka på.

      Radera
  5. Skönt att ha flera bra platser,kojan verkar riktigt bra i nödfall. Sen är det så klart bäst att bli insläppt.Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kojan gillar jag skarpt. Ibland vill jag bli utsläppt även om det ösregnar, men då just till kojan. Sedan kan jag ligga där i många timmar och filosofera!

      Radera
  6. Jag går ju bara på koppel promenader , men det har hänt att det börjat regna när jag o matte varit ute. Kan ju jama att jag tar det med större ro än den där skällisen Conrad som flyttat in här. Han tjuter i högan sky när det börjar regna han *fniss*

    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt vilken cool kille du är! Jag får allt väldigt bråttom när det regnar, även om jag inte tjuter! Måste medge att sympatiserar liiiiiiite msed Conrad!

      Radera
  7. Härligt med en koja att ta skydd i när du väntar på att bli insläppt, vi vet ju alla hur slöa tvåbeningar kan vara.
    Mattes farbror hade katt medans han levde och han byggde en liten platta utanför som gjorde att det plingade inne i huset när han klev på den och ville in, du kanske skall jama lite med din husse? *fnissjam* Murre som katten hette var synnerligen nöjd med uppfinningen.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska jama att det är faktiskt inte alltid jag VILL bli insläppt när jag ligger i kojan! Tycker det är jamarskönt att ligga där i lugn och ro.
      Vilken duktig morbror matte hade! Tror inte husse klarar av något så avancerat? Han gillar verkligen inte tekniska prylar! Här i huset är det matte som får fixa med allt sånt, så det är nog henne jag får ha ett jamtal med i så fall!

      Radera