Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







onsdag 3 juni 2015

Så länge jag tar mig över staketet

Det syns inte så bra, men gräset är halvmeterhögt

Nu ska jag berätta varför OBS, Operation Bevakning av Sorkbo, bedrivs med en ny intensitet numera. Förut har det alltid gått en gräsklippare där, dag som natt. Nu får alla underjordiska varelser hållas ifred. Gräset vajar högt, och den enda som kan hålla ordning där är jag. Inte på gräset, förstås, för det får växa hur det vill för mig. Men så gott jag kan, försöker jag decimera mus- och sorkstammen. Just vid sidan av björken finns ett speciellt ställe, där jag noterat särskilt hög aktivitet. Det är dit min mest högintensiva spaning förlagts.

Nu måste jag tillstå, att matte och husse inte är odelat glada över mitt arbete där. Frånvaron av gräsklippare gillas ju också av fästingarna. Men det kan inte hjälpas. Jakt är något av det roligaste som finns, och så länge som jag kan ta mig över staketet kommer jag troget sitta där, på mitt pass.

P.S. från matte: Utebliven gräsklippning beror på sjukdom. D.S.

 

14 kommentarer:

  1. Hihi, jamarskojsigt att DU liksom bestämmer över sorktillhållet, på grannens tomt då förmodar vi? å att husse å matte inte liksom kan påverka det hela, de får väl kamma dig xtra noga efter avslutat jaktpass?.....:-) ps. tänker du bära IN fångsterna eller hur har du planerat??---

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är favoritgrannens tomt, och nog blir jag kammad, alltid, efter avslutat jaktpass! Och aldrig i livet att jag skulle bära in fångsterna, tänk om nån snodde dem? Nä, varenda dugg avätes i lugn och avskildhet, för det mesta under någon rhododendronbuske.

      Radera
  2. Åh så spinnande det låter med sorkjakt. Förstår inte vad dina människor kan ha emot det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte de har något emot sorkjakten i sig, det är väl mera att de sedan får jaga en massa fästingar i min päls? Och det är ju inte mycket mat i en sån...

      Radera
  3. Aha, nu förstår jag varför din matte o husse har kammat dig så mycket.
    Med det gräset, eller ska vi kalla det hö?, alldeles intill din tomt så trivs ju fästingarna.
    Men det klart, du måste ju sköta ditt arbete, ansvarstagande som du är.
    O håller du inte ordning på det så kanske sorkarna flyttar in på din tomt.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. På mig finns inte ett löst hårstrå vid det här laget, tror jag? Ofta finner jag mig i kammandet, men ibland vill jag bara slippa, och försöker smita undan. Funkar förstås inte!
      Jo, gräset är så långt att det skulle nog bli några hässjor. Matte hoppas att det kommer några barn så småningom och ser till att det blir klippt.
      Visst, det är det argumentet jag kan komma med när matte klagar på fästningarna. Fästingar eller sorkar, jamar jag. När jag får en balja med kattmynta ordnar sig kanske allting?!

      Radera
  4. En ytterst intressant plats! Vi är allt lite avis för vi har inte lyckats knipa en endaste liten mus.. Fästingarna hoppar man gärna över men förstår att du väljer jakt ändå! Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, men en och annan fjäderkotlett, och det är inte illa! Men jag vet att jag har det bra som har förmånen att få sitta vid ett mushål och vakta. Det är en ytterst inspirerande och givande sysselsättning!

      Radera
  5. Det är trist att fästingarna trivs så bra på ditt bästaste spaningsställe...
    "Nån" får ta ett varv med gräklipparen! Då försvinner många av äcklisarna!!!

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Nån" som kan slå med lie, kanske? Fast för min högst privata del är jag nöjd som det är. Sorkarna trivs när de får ha lugn och ro där nere. Och jag väntar så gärna där uppe!

      Radera
  6. Har man uppfostrat en duktig kammare så är ju problemet med fästingar inte så stort. Jag tror din favoritgranne är tacksam över dina insatser. Hoppas han kommer hem en dag och kan hjälpa dig med trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grannen är nog hemma, men han mår inte så bra. Men jag vet att han skulle uppskatta mycket vad jag gör, och jag vet att han blir glad över att se mig, när han nån gång är ute.

      Radera
  7. ojoj, det där såg väääldigt intressant ut!! Sådana där områden ska bevakas med högsta intensitet av spaningspådrag! Det är rätta takter, sånt gillar vi med lycka till och *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant är just vad det är, nästan som en vildmark alldeles bredvid mig. Rena paradiset för en katt! Kanske har ni erfarenhet av något liknande?

      Radera