Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







måndag 9 mars 2015

Puffs blogg idag



Nu är det min tur att jama!

Egentligen skulle jag fått jama på bloggen igår, om det varit någon ordning här i huset. Gustav, han får minsann hålla på och breda ut sig och berätta alla möjliga osanningar om mig, vecka efter vecka. Det är inte mer än rätt att jag åtminstone en gång om året också får komma till jams!?

För ni ska veta att jag inte har det lätt. Så fort jag ser Gustav jamar jag till honom jag inte vill bråka, och sen springer jag förbi honom det fortaste jag kan. Helst på så långt avstånd som möjligt. Vet ni vad han gör då? Han förföljer mig! Då blir jag ännu mer orolig, förstås, och brukar rädda mig genom att hoppa upp på närmsta höjd. Där får jag vara ifred.

Sen är det mitt största problem. Gustav sitter och vaktar utanför min låda när jag uträttar mina behov där inne! Kan ni förstå hur det är att titta ut, och finna honom precis utanför? Vart ska jag ta vägen, hur ska jag kunna fly? Jag brukar försöka smyga intill väggen, men sen tar det stopp. Han låter mig inte passera. Jag försöker morra och låta farlig, men inte bryr han sig? Lyckligtvis brukar någon av mina människor komma och rädda mig.

Det är bara på nätterna jag inte ärrädd för honom. Tryggheten att ligga hos matte gör att rädslan liksom försvinner, nästan i alla fall. För säkerhets skull brukar jag ändå jama till honom att jag bara vill ha fred. Ibland svarar han, men för det mesta reagerar han inte.

Nu har jag fått berätta hur jag känner det. Tack för jamet.


 

16 kommentarer:

  1. Jam på dej Puff !
    Du minns nog inte mig men du o jag dansade på Gustavs 15-års fest i somras.
    Ajaj, låter inte bra att du är så rädd för Gustav.
    Klart att det inte är kul när en kille står o spanar på en när man gör sina behov.
    Jag skulle inte vilja att en tjej tittade på mig när jag går på dass.
    Jama inte till honom utan var bara stilla när han försöker sig på något.
    Helt enkelt låtsas att du inte ser honom.
    Du förstår, jag tror att Gustav tycker om att reta dig lite o det är därför han smyger på dig.
    Det är inte snällt av honom, men som tur är har du ju dina två-beningar som kan hjälpa dig när han blir för besvärlig.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag minns dig! Du var ju SNÄLL, till skillnad från den där lurven som tassar omkring här i huset. Kanske är han liiiiite snäll, för han bråkar inte på nätterna. Att låtsas som att jag inte ser honom är inte så lätt, för det gör jag ju hela tiden. Kollar var han håller hus, så jag inte ska bli överrumplad. Jo, nog tycker han det är kul att reta mig, och mer och mer verkar han tycka så? Det är jamartur att mina människor kan hjälpa mig, nu när min syster inte kan rädda mig mer. Livet var enklare när hon fanns hos mig.

      Radera
  2. Det var intressant att få höra din version av livet hemma hos er. Det är klart att Gustav dominerar. Han är ju äldst och han har en väldig pondus. Kanske är han lite, lite svartsjuk på dig? Han kanske vill ha mesta uppmärksamheten själv? Men om det blir jobbigt så har du ju dina människor som kan hjälpa. Hoppas ni så småningom kan samsas om allt där hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Medan Piff fanns här retades inte Gustav som han gör nu. Då hände det bara nån enstaka gång, nu är det VARJE DAG! Fast jag hela tiden jamar att jag är snäll och bara försöker fly undan? Jag har alltid varit rädd för Gustav, men vi kan ju samsas på nätterna. Det är skönt, för tänk om jag inte fick sova hos matte? KATTASTROF!

      Radera
  3. Hej Puff, roligt att få höra dina jam om sakerna tillstånd hemma hos dig å Gustav. Förstår att det är tufft utan att ha din syster att hålla i tassen men Gustav ÄR inte farlig, han e bara en busig 'gammelkatt' :-), fast det där med toalådskikande e lite att gå över gränsen. Du får se fram emot sommaren, så är han ju ute MYCKET! Hoppas du får blogga snart igen! Nosbuffisar från oss/Sven

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav är inte farlig, jamar du, men nu har jag bott här i massor av år, och han har skrämt mig från första dagen. Inte för att han gjort något, men han är ju så STOR! Men helt rätt, han har redan börjat vara ute mest hela dagarna, så jag har kunnat koppla av litet. Och jag tycker också att jag ska få jama mycket mera här, för det är minsann ett och annat som behöver bemötas ibland!

      Radera
  4. Åh, jam vet precis hur du tjenner. Jam hade det precis likadant det första året jam flyttade hit. Men nu kommer vi jättebra överens allihopa.
    -Viska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suckjam, du är en lyckans katt! Det kommer aldrig hända mig, att jag blir god vän med Gustav. Jag har varit rädd för honom i tretton år, ända sedan jag först såg honom när jag var unge. Men jag har matte och husse som hjälp och stöd, det är tur!

      Radera
  5. Vad kul att höra dig jama Puff! Vad tråkigt att du är rädd för Gustav. Det är inte alls snällt av honom att smyga på dig när du är på lådan. Men om man bortser från det så är han faktiskt väldigt snäll och jag kan lova att han aldrig skulle göra dig illa. Jag tror till och med att han gillar dig fast det skulle han aldrig erkänna och du får lova att inte skvallra.
    Jag vet dessutom hur irriterande killar kan vara ibland men som några jamat innan, snart är det varmare och då är han ute större delen av tiden så du får lugn och ro inne.
    *tröstnosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du håller med om att han är dum när han vaktar på mig när jag är på lådan! Gissa om jag blir stressad av det där. Du har också rätt i att han nog inte kommer göra mig illa, för han har ju aldrig gjort det. Men SÄKER kan jag aldrig bli. Han har aldrig hållit på och följt efter mig förut, så jag blir orolig. Men SKÖNT att han kommer vara ute mycket mera nu!!!

      Radera
  6. Mjausan på dig Puff. Kul att jama med dig också. Stackars dig att du är rädd för Gustav,. men vi tror inte han vill dig ngt illa, vill nog bara skojretas, *Fniss* Alla vi katter vill ju bara leka. Tur iaf att du har matte och husse som stöd.

    Tass tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jamar de andra också, att han inte vill mig illa. Problemet är hur jag ska kunna lita på det? *tveksam*

      Radera
  7. Det var intressant att få höra din version av livet hemma hos er !
    Min matte berättade precis att katten som bodde här innan mig (Sixten) gjorde precis som Gustav gör mot dig mot Tiger som också bodde här innan mig.
    Matte berättade att en gång så slog Sixten så hårt på luckan till kattlådan när stackars Tiger satt där och försökte göra sina behov att den gick sönder.
    Det blev bättre dock dom emellan , men inte helt bra.

    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men huvaligen, det var det värstaste jag hört! Om det hänt mig hade jag säkert dött där i kattsanden! Jämfört med det får jag väl ändå vara glad att han bara sitter där utanför? "Slå på luckan..." *ryyyyser* /Puff/

      Radera
  8. Ibland måste man få jama ut om sina problem! Bra att du jamar i från, det är ju inte säkert att Gustav förstår hur jobbigt du tycker det är att vara övervakad. Kanske en tassklapp på rätt ställe - i all välmening förstås :-) - kan bli en vink om att det har gått lite för långt när han sitter utanför lådan...
    Fin du är på bilden, förresten!
    Tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var på tiden att jag fick ge en mer rättvis bild av mig själv, Gustav har ju jamat om mig som en litet konstig katt ibland? Att allt bottnar i min rädsla för honom fattar han tydligen inte? Hur klok är han då, kan jag undra? Nog skulle en tassklapp behövas ibland, men hur ska jag våga??? Men morrar ordentligt gör jag i alla fall!
      Och tack för komplimangen! :-) /Puff

      Radera