Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







tisdag 3 mars 2015

Nyordning




Jag har sedan några veckor infört en nyordning vid frukosten. Har nämligen upptäckt att det är mycket behagligare att äta litet avsides, i lugn och ro. Tallriken med en klick laxolja, som jag får som förrätt, den avnjuter jag i köket tillsammans med Puff. Men sedan reser jag på mig och tassar in i matrummet, där jag slår mig ner och väntar på fortsättningen. Sätter mig alltid på samma plats, en bit utanför skåpet där.

Under tiden passar jag på att fräscha upp mig litet, och brukar precis hinna med viktigaste, innan frukosten serveras. På det här sättet slipper jag hålla koll på Puffs matvanor, något jag inte kunde låta bli förr. Vad hade hon i sin skål? Och hur mycket? Det var litet stressande. Den här nya matregeln har gjort frukosten till en lugn och avkopplande stund.  Precis som den ska vara.




10 kommentarer:

  1. Vad bra det kan bli att testa något nytt ibland, men saknar inte Puff ditt sällskap till frukosten ?

    Molly

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä du, saknad är nog det minsta Puff känner! Skulle tro att hon uppskattar nyordningen ännu mer än jag!

      Radera
  2. Tycker det låter jamarbra att du äter frukost-förrätten i köket
    o sen tar huvudmålet i matrummet.
    Dagen ska börja i lugn o ro då kan man samtidigt smida planerna för dagen.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har provat det här ett bra tag nu, och jag trivs så bra med det. Och det var alldeles min egen idé! I början knorrade matte litet för att hon måste servera maten en bit bort, men jag har fått henne att inse att jag vet bäst! Förstås!

      Radera
  3. Det verkar vara den perfekta starten på en ny dag :)

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, men så ska det också till en katt att komma på det!

      Radera
  4. Så klokt av dig att inta huvudfrukosten separat. Det är ju en viktig måltid, jam det förstås alla måltider, men frukosten är ju bas för dagens andra måltider så det är nog extra viktigt att den blir bra. Sen får man väl anta att du får både mer och godare frukost än Puff?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänkte länge att Puffs matskål innehöll läckrare mat än min, och litet därför avbröt jag oftast ätandet i förtid för att kolla hennes skål. Men, om sanningen ska fram, så var det exakt samma mat i hennes. När jag nu äter utom synhåll för henne kan jag i lugn och ro avnjuta min egen mat tills den är slut. Fast ibland sparar jag litet lunch. Det bestämmer jag förstås helt själv!

      Radera
  5. Låter som ni har hittat en perfekt start på dagen!Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jam, jag hittade den perfekta lösningen för min del, att sedan Puff också blev nöjd, det är väl okej!

      Radera