Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







måndag 18 juli 2011

En helt annan sak

Man kan inte lita på matte längre. Nu har hon börjat rymma på riktigt! Jag började ana oråd redan på torsdagseftermiddagen, när min matskål på altanen fylldes med råge. Naturligtvis trevligt, men illavarslande. Mycket riktigt, framåt kvällen försvann hon. Hela natten var hon borta. Visserligen hade jag det rätt bra där ute med både sovplatser och mat, men principen! Ens människor ska vara hemma! Även om jag själv helst är ute på nätterna, men det är en helt annan sak.
Min hörna under tak på altanen
Inte nog med att hon var borta hela natten, inte förrän fram emot fredagskvällen orkade hon masa sig tillbaka. Tur för henne att det var varmt och skönt väder, annars hade jag minsann inte suttit och jamat välkommen när hon parkerat bilen. Jag brukar alltid vara noga med att jama om vad jag tycker när jag fått vara ute för länge vid dåligt väder.

Hela lördagen var det så skönt, snudd på flämtvarmt. Höll matte under uppsikt, ifall några nya rymningstendenser skulle visa sig. Nu satt hon dock mest i en stol på altanen och höll sig helt lugn. 
Den natten planerade jag att sova ute, men ändrade mig i sista stund. Egentligen var det väl så, att jag kom in för att äta en bit. Sedan tänkte jag tassa ut igen, men då sa matte att "nu fick jag allt vara inne". När jag senare på natten hörde hur regnet smattrade mot rutan, var jag rätt nöjd med det beslutet. Det händer att hon har rätt någon gång.

20 kommentarer:

  1. Men vad är det för matte du har egentligen? Bara smiter i väg så där utan vidare. Fast med tassen för hjärtat, hon verkar ju rätt snäll som fyller på mat och så kommer hon ju faktiskt hem igen. Men jag håller med dig om principen att de ska vara hemma.

    SvaraRadera
  2. SIPPO: Principen är grundmurad. Mattar och hussar SKALL vara hemma, så att man har uppsikt över dem och kan få det dagliga goset! Tur man har ett förlåtande sinnelag.

    SvaraRadera
  3. Frågan är om hon hade rätt eller tur?
    Fast husse har räddat mig från det blöta ett par gånger, så de kanske har koll?
    Men vi är skeptiska. ;-)

    SvaraRadera
  4. Vi jamar med, klart att de ska vara hemma och ingen annan stans. Nåjam du slapp i alla fall att bli inkklämd i en bur och åka bort. Nosbuff

    SvaraRadera
  5. MAX och MÅNS: Klart hon hade tur! Kan väl aldrig tro att de är födda med sån intuition som vi? Och de där som spår väder kan man ju inte alls lita på!

    SvaraRadera
  6. DUI och DECO: Om man jämför med buråkande var detta förstås bättre. Allt är förresten bättre än det. Men bäst är när matte håller sig där hon ska!

    SvaraRadera
  7. Jo det händer så där en gång om året att mattarna har rätt. Tror mest det var en lyckoträff, vad jag vet är tvåbeningar mycket sämre på oss när det gäller att spå väder!

    Helt klart skalla mattar och hussar inte lämna huset så vida det inte gäller livsnödvändiga saker som att köpa mat och godis.

    Nosgos

    SvaraRadera
  8. Vi jamar med Nea, mattar ska bara lämna huset för att fylla på matförråden. Annars ska dom vara hemma och att dom skulle kunna spå väder, tillåt oss skratta. Det är klart att hon bara hade tur.

    SvaraRadera
  9. NEA: Eftersom hon varken hade mat eller godis med sig hem, kunde denna rymning enbart klassificeras som TOTALT ONÖDIG!
    En gång om året...? Ja, kanske!

    SvaraRadera
  10. SKRUTTEN och SKORPAN: Håller med er, det var förstås rena turen. Dagen därpå är det ju lätt att säga att man visste att det skulle bli regn! Pfft, jamar jag.

    SvaraRadera
  11. Ja, det är därför vi har människor. och för att få tonfiskburkarna öppnade. Och för att bli kliade på magen. Men allt det där kan de ju bara göra om de är HEMMA!! Vi tror att det ligger något lömskt rymningsbenäget drag, nedärvt sedan generationer, hos människorna. Rymningsbenägenhetsgenen. Skitgen, om ni frågar oss...
    nosgos å allt det bästaste
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  12. Har du överhuvudtaget fått nån rapport från matte om vad hon gjorde när hon var borta? Det tycker jag är det minsta man kan begära. När man utvärderat en sån rapport kan man ju klart säga om bortovaron var OK (vilket de sällan är) eller om framtida bortovaror av samma skäl kommer att nekas.

    SvaraRadera
  13. Men vad är det med alla 2-benta ??!!
    Är precis alla 2-benta rymmningsbenägna på sommararna ??!!
    Vilken tur att du vaktade din matte i lördags så hon inte smet iväg igen !!!
    Jag hann tyvärr INTE stoppa mina , för dom gick ju upp precis när jag gått o lagt mig o somnat :(

    SvaraRadera
  14. MAURICE och KAJSA: Ni har också rätt gedigen erfarenhet på det här området har jag förstått? Håller med om epitetet på genen! Undrar just om den går att avla bort?

    SvaraRadera
  15. KATTSON: Hon skyllde på någon slags släktträff. Tveksamt om det kan godkännas framöver. De kan väl träffas här i så fall? Jag kan ställa min altan till förfogande, ska inte vara knusslig. Det lutar åt ett nej nästa gång det ansöks.

    SvaraRadera
  16. KJELLE BUS: Det verkar vara något som grasserar värre än vanligt just nu. Och det värsta är att jag tror att rymningssäsongen inte är över. Ibland får jag onda aningar.

    SvaraRadera
  17. MEN jamars vad är det för matte du har, Gustav, som bara försvinner så där, *funderar* Jama med henne nästa gång hon ser ut att försvinna, att hon ska tala om när hon kommer hem, för det gör våran matte, mjau
    så man slipper bli orolig.

    Håller med, det du jamar till *MAURICE och KAJSA
    Kan just undra om detta betende går att avla bort???
    *funderar*

    Tass tass

    SvaraRadera
  18. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Det har ni rätt i, tänkte inte på att kräva tidpunkt för hemkomst. Det ska jag göra i fortsättningen. OM det blir någon sådan. En tillåtelse till rymning är inte helt självklar.

    SvaraRadera
  19. Det var värst vad allas tvåbeningar har blivit opålitliga. Bara man vänder svansen till så rymmer de. Nåjam, du hade det ganska väl ordnat för dig på altanen, men man tycker ju att det minsta man kunde begära är att de ber om lov. HUR kunde din matte veta att det skulle bli regn? *gapar av förvåning* Kurr och burr.

    SvaraRadera
  20. FINDUS, ISAK och RASMUS: Jag gillar faktiskt stolen som står på altanen, men hur hon kunde underlåta att fråga om lov fattar jag inte? Och inte visste hon något om regnet? Bara tur, det är jag säker på!

    SvaraRadera