Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







onsdag 13 juli 2011

Jamar med August

Blev väckt i morse. Ja, jag sov inne. Mina människor var uppe innan jag hade satt ner tassarna på golvet. Ganska ovanligt. Ytterst sällan brukar det beteendet hos dem innebära något positivt. Så inte heller denna gång. Husse skulle jamas hej då till igen. Nu blir jag utan att kunna trampa mjukmage en hel vecka.

Men jag ska nog vara glad ändå. Särskilt åt att jag är katt. Jag slipper reta mig på en massa saker! Det gör matte. Mer än vanligt just nu. Inte bryr jag mig om ifall bilar parkerar så att andra bilar -mattes till exempel- med nöd och näppe tar sig fram på vår gata? Eller om fyra stycken tvåbenta cyklar i bredd på vägen, och inte bryr sig om ifall en bil kommer? Mattes till exempel. 

Det är visst en massa sånt här runt omkring nu. Matte kan komma hem och säga konstiga saker om andra tvåbentas förmåga att tänka? Då återupptar jag min undervisning, och uppjamar henne att vara mera kattlig. Hon kan ju låtsas för en liten stund att hon är Gustav. Sätta sig på altanen och speja. Snygga till pälsen litet. (Behövs!). Allt ska ske sakta, i lugn och ro. Sedan kan hon gå ut i trädgården, lägga sig på något skönt ställe i solen och bara njuta av hur bra hon har det.


"Det är synd om människorna" har visst en tvåbent som hette August sagt. Jag håller med. De har alldeles för svårt att lära sig leva kattligt. 

20 kommentarer:

  1. Man tycker ju att våra människor borde ha lärt sig lite av oss i alla fall och vara lite mer kattliga, men nehej då. *suckar*
    Hm, undra hur det skulle se ut om din matte låg och snarkade under din Rhodeonbuske, eller vad den nu hette.

    SvaraRadera
  2. Vet du, jag tror att det skulle se bra ut! Fast det är ingen plats jag rekommenderar, där är för litet sol. Mycket bättre bredvid min hasselbuske. Där har jag dessutom plattat till gräset så att åtminstone huvudet får plats.

    SvaraRadera
  3. Våra tvåbeningar behöver absolut bli mer kattiga!
    Ta det lugnt, inte reta upp sig i onödan men vara på hugget när det behövs (musling, fjäderkotlett)Vila och gosa mera. Nosbuff

    SvaraRadera
  4. DUI och DECO: Just precis! Att det ska vara så svårt? *fattar inget?*

    SvaraRadera
  5. Det är väl just detta att tvåbeningar inte förstår fördelarna med att vara kattlig som gör att de så ofta handlar och tänker fel? Tänk om de kunde ligga på tomten och njuta istället för att vara ute med brummisen och tuta. Så bra de skulle ha det då.

    SvaraRadera
  6. KATTSON: Ja, HUR kan de välja så FEL? Hela tiden???

    SvaraRadera
  7. Mjau, så många gånger jag hört matte säga "oh, vad jag önskar att jag var katt" och "du har det bra du, Frasse". Men det är ju bara att GÖRA som vi! Så varför gör inte tvåbeningarna det? *grubblar"
    Tassklappar

    SvaraRadera
  8. Du har så rätt så - det är synd om människor. Om de bara visste hur bra de skulle kunna ha det istället för som de har det (och då har våra människor i alla fall det bättre än de flesta; de som inte ägs av katter.)

    SvaraRadera
  9. MAURICE och KAJSA: Ni har en poäng där! Klart de skulle kunna ha det så mycket bättre, men de står ju ändå under vår omvårdnad och tillsyn. Så visst har de det bättre än de stackare som inte har förmånen att få bo hos katter!

    SvaraRadera
  10. Jam tänk så svårt det verkar att vara som en katt när man är människa ??!!
    Min husse brukar tjata om att i nästa liv då ska han bli katt , men det är ju bara att börja NU jamar jag !!!
    Men det verkar vara alltför svårt ??!!

    P.S Jag ska försöka jaga fatt på en sån där FET spindel som du tipsade om ;-)

    SvaraRadera
  11. Jamar oxå, att det är konstigt att dom däringa tvåbenta inte kan ta det lugnt, utan stressa iväg som om dom hade elden bakom sig jämt och ständigt, förstår inte det. Då är det bättre att leva som vi katter i stället, det är ju mycket jamarsbättre.

    Tass tass

    SvaraRadera
  12. KJELLE BUS: Det är nog alltför svårt. Hur skulle de kunna tänka och handla som en katt med de begränsade hjärnor de har? Om det vore möjligt hade de väl ändrat sina levnadsvanor för länge sen?
    Lycka till med spindeljakten!

    SvaraRadera
  13. MIMMI, CHICKO, TARZAN, SESSAN: Stress måste vara något av det mest onödiga som finns i tvåbeningars värld! HUR kan de vara så urusla på att disponera sin tid??

    SvaraRadera
  14. De har så mycket att lära av oss!
    Och upprörda mattar och hussar vill vi inte ha.

    SvaraRadera
  15. Måste jama att vår matte är ganska bra på att ta det lugnt och ligga i trädgårdenoch filosofera. Fast det är klart det finns ju alltid saker att förbättra hos 2-beningarna så även hos vår matte.

    SvaraRadera
  16. MAX och MÅNS: Nä, inte vill vi ha det. Men vad gör man när de inte lyssnar på oss?? *bekymrad*

    SvaraRadera
  17. SKRUTTEN och SKORPAN: Min matte är nog GANSKA bra på det också, för det mesta. Men just den här veckan är det extra stökigt här. Tydligen flockas en massa KÄNDISAR (vad det nu är?) just där jag bor, och de som vill titta på kändisarna uppför sig visst litet konstigt. Men snart är det ny vecka...

    SvaraRadera
  18. Mjau. Du har förstås rätt Gustav. Samtidigt är det ju bra att matte tar sig till att fräsa i från också när de behövs och inte går och samlar fräset inom sig. Gör man det, samlar på sig ofrästa jam, kan man bli sjuk och få åka till stickdoktorn har jag hört jamas.

    Nosgos

    SvaraRadera
  19. NEA: Men uschjam då, det låter hemskt! En massa ofrästa jam? Som skvalpar omkring där inne? I så fall ska jag genast jama till matte ge ifrån sig några fräs, så att de kommer ut!

    SvaraRadera