Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







måndag 22 augusti 2016

Också en slags seger




Trots att Åskar var här besök och blötte ner mig rejält igår, har jag haft en riktigt avkopplande helg. I lördags kom min favorit-minis tillsammans med sina människor. Vi var ute tillsammans hela eftermiddagen. Kan ni tänka er, de sågade ner en hasselbuske! Men lugn, inte min buske, förstås, det hade jag aldrig förlåtit! Nä, den här stod bakom växthuset, på ett ställe jag ändå inte kunde utnyttja.

Jag har dessutom hittat ett nytt, fiffigt ställe att koppla av på. Under skottkärran, som står lutad mot en tall. För närvarande varvar jag mellan hasselbusken och skottkärran. Vid regn är skottkärran att föredra. Såvida inte Åskar kommer med sina stora hinkar överfulla med vatten. Jag försökte härda ut därunder i det längsta då, men det fanns en gräns även för mig. Tack och lov står växthuset alldeles intill.

Den där hoppetossan där inne, ja, vad ska jag jama om henne? Det tillhör väl normal artighet att hälsa nos mot nos som en första åtgärd när man träffas? Inte hoppa på eller över varann? Men jag har blivit rätt duktig på att tassa ifrån. Ibland förstärkt med litet morrande. Med litet tur går budskapet in. Annars brukar jag lugnt avvakta under en stol. Den taktiken är inte så dum. Förmodligen uppfattas jag som rätt tråkig? Men vad gör det? Hon tröttnar snart, och jag får vara ifred. Det är också en seger.


   

14 kommentarer:

  1. Vilken tur att det inte var DIN hasselbuske som de gav sig på, först trodde vi det!! Vilken superhelg du haft och nu verkar du ju ha kommit på flera braiga sätt att slippa rackarhoppetossan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min hasselbuske är HELIG, och det vet matte och husse. Aldrig vid min tass att den får röras!
      Jo, man måste ju hitta strategier för att klara sig här, för jag misstänker att jag inte blir av med henne?

      Radera
  2. Du har verkligen haft tassarna fulla hör jag. Övervaka hasselbuskborttagande, underhålla gäster, njuta av ny vilplats och sen sist men inte minst, parera myggans utfall.
    Här har Åskar hållt sig borta och idag har vi haft varmt och sol nästan hela dagen.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog det där sista som kräver sin katt, allt det andra är rätt välkända sysslor. Men jag har relativt gott hopp om att jag ska få myggan att förstå vem som är chef här. Det är liksom det som det gäller!

      Radera
  3. Om Hoppetossan uppfattar dig som tråkig så är hon nog rätt ensam om det. Men man får väl tillskriva det hennes ungdom och brist på vuxet omdöme och erfarenhet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert rätt, som vanligt! Kan bara hoppas att hon är lättlärd och snart fattar hur saker och ting fungerar i mitt hus!

      Radera
  4. Så det var hos dig Åskar var o hälsade på.
    Vi hörde hur det mullrade lite men som tur var kom det inte till oss.
    Blev nästan lite ängslig när jag läste orden hasselbuske o borttagning i samma mening men det löste ju sig till det bästa.
    Efter ett tag lugnar nog myggan ner sig o visar dig den respekt du ska ha.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, två gånger kom han till och med! Jo, kan inte påstå att jag saknar den borttagna hasselbusken, det gör nog bara ekorren?
      Det är med viss försiktighet jag tassar in nu för tiden. Skulle vara trevligt med ett vänligare mottagande snart!

      Radera
  5. Vi blir så avundsjuka på hur bra du har det. Egen skottkärra, egen hasselbuske och ett eget växthus. Visserligen lånar du ju ut växthuset till din matte, men ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, jag är i stort sett nöjd! Får jag bara pli på myggan också, så blir jag riktigt nöjd!

      Radera
  6. Härligt att vara ute, klokt av matte och husse att lämna din hasselbuske ifred. Tror det lugnar sig med lilla fröken så småningom, hon är ju inte rädd för dig i alla fall och det är ju skönt! Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men LITET rädd kunde hon väl vara i alla fall? *suckjam*

      Radera
  7. Hehe, det tar nog ett tag till innan ni har lärt känna varandra ordentligt och vant er vid varandras egenheter :-) Under tiden har du ju skottkärra, hasselbuske och växthus att fly undan till :-)
    Tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte jama hur tacksam jag är för att jag kan vara ute från morgon till kväll! Och det är nog bäst för henne att vänja sig, för ALDRIG att jag kommer vänja mig vid att bli påhoppad eller/och svansbiten!

      Radera