Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







fredag 10 december 2010

Jag rymde nästan

Igår rymde jag. Fast bara litet grann. Till favvogrannen. 

Jag hade tassat ut i vanlig ordning mitt på dagen. När jag kollat och gjort det jag skulle, tänkte jag, att jag måste ta reda på, om det låg någon sanning i det där med att det åter fanns leverkorv hos grannen. Jamat och gjort hoppade jag upp vid hans fönster, som jag brukar. Lyckligtvis var han hemma, och jag blev genast inbjuden på lunch. 
Först måste jag kontrollera en av hans garderober. Det är min rutin, när jag besöker honom. När det är gjort, kan jag med gott samvete sätta mig nedanför kylskåpet och vänta på maten. Till min oerhörda glädje var ryktet om leverkorven sant! Det är det absolut godaste jag vet.

Sedan jag smaskat i mig läckerbiten, bestämde jag mig för att stanna där. Hörde på avstånd matte åka iväg, hon skulle hämta husse på flygplatsen. Efter ett långt tag hörde jag att de kom tillbaka, och då brukar jag ju alltid skynda mig för att hälsa välkommen. Nu låg jag kvar i den goa soffan och bara mådde bra.

Matte berättade sedan, att hon blev väldigt undrande och orolig när hon inte sett mig på så många timmar. Jag brukar ju liksom inte försöka sätta någon slags tapperhetsrekord i att vara ute i kylan. Så de gick och kollade i vedboden, men där var jag förstås inte! Då ringde matte till grannen och frågade om jag var där, och det var jag ju!

Litet senare kom husse till grannen och hälsade på. När de pratat en stund, frågade husse, om jag ville följa med hem, men jag kände mig inte riktigt beredd ännu. När man ligger inne i sköna värmen, kan det ta emot att kasta sig ut i kylan. Till slut tyckte jag litet synd om mina människor som var utan någon som tog hand om dem, så jag drog hem till slut. Då hade det varit mörkt länge. 

Nu känns det tryggt att veta att leverkorvsförrådet åter är välfyllt inför helgerna som kommer. Och första helgen kommer redan i morgon. Vi får väl göra bästa möjliga av allt vitt och kallt, och hoppas på litet extra gos och godis. Ha det så jamarbra, alla kompisar, så tassas vi på måndag!
 

8 kommentarer:

  1. Tänk så bra du har det, att bara kunna välja människor så där. *drömmer* Skönt att ryktet om leverkorv stämde. Med tanke på allt hårt jobb du utför i kylan, så förtjänar du en rejäl portion

    SvaraRadera
  2. SIPPO: Jag har det jamarbra, det är jag medveten om. Men nästa gång jag rymmer måste jag nog lämna någon form av meddelande, så slipper mina människor ringa och fråga efter mig.

    SvaraRadera
  3. Härligt att grannen hade leverkorv, det låter så gott! Det är klart att du måste umgås med grannen,d et var ju ett tag sen. Det är lite nyttigt för husse och matte att längta lite ibland. Mer gos och godis! Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Tycker det är bra att du kan smita till grannen ibland och bli bortskämd.
    Har inte tyrannmissarna upptäckt grannen än? ;-)

    SvaraRadera
  5. DUI och DECO: Det finns bara inget godare än hans leverkorv! Och så är det förstås mysigt att komma dit och umgås i lugn och ro, bara han och jag!

    MAX och MÅNS: Nä ni, där kommer inga Piffar eller Puffar in! Puff är ju ute bara på sin lilla gård, och Piff tar sig inte över staketet. I somras tassade hon in där genom grinden nån gång, men hon är litet rädd för grannen, den knäppisen. Fast det är jag bara glad för!

    SvaraRadera
  6. Det kan vara skönt med lite miljöombyte, och när du samtidigt kan umgås med en så trevlig människa som grannen så låter det som en bra idé att låtsasrymma lite emellanåt. Synd bara att matte och husse hann bli lite oroliga. Ett meddelande vore kanske inte så dumt. Kanske en vändbar skylt på ytterdörren, med "SecuriTass patrullerar" på ena sidan och "Grannsamverkan" på den andra. Så kan du bara vända rätt sida fram när du går dina ärenden. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  7. Det känns som om julen är räddad för din del. Välfyllt leverkorvförråd och både matte och husse hemma. Det var ju bra att matte fick reda på var du var, så hon slapp vara orolig länge. Findus, Isaks och Rasmus skyltförslag tycker jag var jättebra, då råder det ju inga oklarheter om var du är.

    SvaraRadera
  8. FINDUS, ISAK och RASMUS: Ni är allt bra finurliga och kommer med jamarbra förslag jämt! Skyltförslaget är ju helt PERFEKT!

    KATTSON: Ja, det är ju litet onödigt att de ska behöva leta efter mig, så nu funderar jag på hur jag bäst ska kunna fixa skylten.

    SvaraRadera