Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







måndag 20 december 2010

Min privattransportör

Nu när det är så förjamrans kallt, gäller det att vara rädd om tassarna. Ändå kan man ju vilja komma ut och kolla läget. Jag har kommit på ett bra knep, hur jag kan vädra pälsen utan att riskerna förfrysningsskador på trampdynorna. 

Men sluta blixtra nu...jag väntar ser du väl!


 Sådärjam, då ger vi oss iväg, husse!

Nu ska väl direkt erkännas att min metod har sina begränsningar. Det blir väldigt svajigt i korgen, och framför allt envisas husse med att han ska placera ved där i stället för en gul, uppfinningsrik katt. Något som jag kan tycka verkar vara ett tämligen meningslöst byte. Varje gång han burit in veden, bara eldar han upp den!

Ja, ja, okej, visst blir det varmt av eldningen, och det uppskattar jag förstås. Men han kunde väl ta med mig några gånger både fram och tillbaka först, och sedan fylla på med ved? Då skulle arrangemanget ju bli riktigt meningsfullt! 

Idag var det Puffs otur att åka till sticktanten. Vi blev litet oroliga alla tre, när vi såg buren bäras in. Matte tog till ett fult trick för att lura fram Puff, hon öppnade Dentabitsasken vid buren. Piff och jag gick inte på bluffen, men Puff trillade dit. Sedan var det liiitet synd om Puff, för hon hade varit så väldigt rädd där. Det var sällan man såg en så rädd katt, hade sticktanten sagt. Puff hade bara lagt sig platt ner och gett upp, hon trodde väl att hennes sista stund var kommen. Fullt så illa var det förstås inte, Puff kom tillbaka levande i buren, och allt var som vanligt igen. Hon och jag är ju inte kompisar, precis, men att hon finns här är väl rätt okej i alla fall. 

11 kommentarer:

  1. Så synd att korgtransporten bara verkar gå i enkelriktad trafik. Det blir ju lik förjamat kallt om tassarna om man får kliva av vid ändhållplatsen Vedboden. Gissar att turtätheten inte är den bästa. Stackars Puff! Nog verkar hon ha lite knasiga idéer för sig emellanåt, men ingen godhjärtad kisse vill att en annan ska behöva vara så rädd och ledsen. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  2. Kan du inte be din husse att bära med sig två korgar? En till dig och en till veden. Så måste jag jama att jag lider lite med Puff, trots att hon ger sig på dig med jämna mellanrum.

    Men man vet ju själv hur jobbigt det är hos vettisen och du och jag är ju ändå härdade tuffingar.

    SvaraRadera
  3. FINDUS, ISAK och RASMUS: Jag försöker få tillstånd en rimligare tidtabell, där man kan kliva på returresan, men husse är en hårdnackad förhandlare.
    Har varit ovanligt tillmötestassande mot Puff idag, alltså undvikit henne helt, så hon har fått lugn och ro.

    SvaraRadera
  4. SIPPO: Varför har vi bara EN korg? Det är klart att vi skulle ha en till, det skulle ju lösa alla problem! Tror jag?
    Ja, vi är härdade och har en del ERFARENHET. Även om det är jobbigt där, vet vi ju att vi brukar komma därifrån med livet i behåll. Om man inte tror det, blir det förstås jättehemskt!

    SvaraRadera
  5. vilken bra idé du kommit på, synd bara att din människa förstår sej på din genialiska idé

    SvaraRadera
  6. Smart med korgen, tycker husse borde visa lite större förståelse för dina behov. Stackars Puff som blev så rädd, kanske kan hon åka i sällskap med Piff nästa gång. Skönt att alla är hemma i alla fall. Nosbuff

    SvaraRadera
  7. MAYA: Jag tror nog han FÖRSTÅR, problemet är att han inte BRYR SIG. Den latmasken....

    SvaraRadera
  8. DUI och DECO: Håller helt med om förståelsen! Beträffande Puff blir det ännu värre om Piff är med, då stressar de upp varann. Det är därför Puff får åka ensam. Då blir det åtminstone lugnt efteråt.

    SvaraRadera
  9. Blir riktigt avis på din korgtransportmetod och har jamat till matte att hon ska skaffa oss en likadan. Visserligen påstår hon att vi inte har något att elda i men vad spelar det för roll? Det är inte veden det handlar om, det är mig och mina behov som katt!
    Hoppas av hela mitt katthjärta att Puff slipper fler stick nu.
    Tassklappar från Frasse
    http://gunillaofrasse.allas.se/

    SvaraRadera
  10. GUNILLA O FRASSE: Håller med dig, det är PRINCIPEN! Du har väl alltid nånstans att bli buren? Om inte annat så till matskålen?
    Nu dröjer det förhoppningsvis ett år till nästa Puff-stick. Tass!

    SvaraRadera
  11. Man tycker ju att husse kunde skaffa en korg till så kan han bära ved i den ena och dig i den andra korgen. Hur svårt kan det vara? Stackars Puff som blev så rädd. Men nu klarar hon sig väl ett par år i alla fall?

    SvaraRadera