Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







tisdag 21 september 2010

Jättemus anfaller!

 Bautamusen kommer hitåt...

Hos min favoritgranne har det helt plötsligt dykt upp något mycket märkligt. Jag vet inte vad jag ska tro att det är. Har bevakat och studerat föremålet noga, och iakttar tills vidare en avvaktande hållning. Det ser ut som en förvuxen jättemus, men utan svans. Alldeles tyst smyger den fram och tillbaka, kors och tvärs. Hela dagarna håller den på. Lyckligtvis glider den inte fram så fort, utan jag har gott om tid att retirera när den anfaller. För det gör den. Rätt som det är kommer den rakt emot mig, utan att tveka en sekund. Inte konstigt jag blir misstänksam.

Grannen själv har precis kommit hem från en resa till tyska landet. Det innebär att det åter finns godsaker i hans kylskåp, och det uppskattar jag förstås. Naturligtvis låter jag inte en förarglig jättemus hindra att jag besöker min granne. Fast jag har jamat för honom vad jag tycker om arrangemanget. Musen hindrar faktiskt mitt vaktarbete på hans tomt. Jag kan inte till fullo kan koncentrera mig på den vanliga musjakten där, när jag ständigt måste hålla ett vakande öga på var bautamusen befinner sig. 

Sedan i fredags har det annars varit ganska lugnt. Igår var det tufft att ens få det mest nödvändiga uträttat på grund av häftiga nedfall och pälsblåst. Underliga Piff sprang som vanligt glatt ut i det blöta. Det måste var något skumt med hennes päls. Hon är kanske en kattmoflerad säl?
  

10 kommentarer:

  1. Men, är det är något din granne tagit med sig från det tyska landet? Jag tror du får förklara för honom att leverkorv är helt OK, men bautamöss? Näej, där går gränsen. Du måste ju kunna känna dig säker när du arbetar och inte riskera att bli anfallen.

    SvaraRadera
  2. KATTSON: Nä, den flyttade dit redan innan han for iväg, så den har sprungit omkring där några dagar nu. Känner mig inte säker ännu, men vi kanske vänjer oss vid varandra?

    SvaraRadera
  3. Men vad kan det vara för mystisk bautamus? Jag borde kanske packa väskan och komma över, så kan vi planera ett motangrepp mot den. Piff som kattmoflerad säl?! Aj, jag tror jag skrattar svansen av mig! *dunkar tassen i bordet*

    SvaraRadera
  4. SIPPO: Den är ett orosmoment, verkligen. Tänk om du kunde komma...vi kunde säkert jaga bort den på nolltid. Ensam känns det för övermäktigt.
    Ja men visst är det nåt skumt med en katt som gillar regn?

    SvaraRadera
  5. Den ser verkligen enorm ut! Skum typ! Skönt att grannen får med sig viktiga saker från tyska landet när inte matte får det! Nosbuff

    SvaraRadera
  6. Amanda är lika tokig och går ut i rastgården när det är ösregn, hon kommer i och matte måste torka henne med en handduk.
    Mjauis Smulan

    SvaraRadera
  7. DUI OCH DECO: Mycket skum! Och den är där hela tiden, från morgon till kväll, dag efter dag. Inget vidare!

    SMULAN: Det finns fler, alltså? Är du helt säker på att hon är en katt?

    SvaraRadera
  8. Apselut, hon spinner och jamar... fast liiite knasig är hon nog ?!?
    Skällisar spinner inte och inte kan dom jama heller *fniss*

    Mjauis Smulan

    SvaraRadera
  9. Men vad är det du jamar? En mus som tagit kattabola steroider kanske? Låter väldigt allvarligt. Tänk om det sprider sig och vi får en hel armé av sådana. *ryser*

    SvaraRadera
  10. SMULAN: Får väl tro dig...även om jag är tveksam. Kanske finns det en gömd säl-gen hos dom? Man vet aldrig...

    NEA: Skulle inte förvåna mig om det är nåt sånt. Obehaglig typ är det i alla fall. En armé låter som en ren mardröm!

    SvaraRadera