Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







måndag 30 augusti 2010

Plus och minus

Så har det varit helg igen. Lördagen var litet tråkig, för matte for iväg och var borta precis hela dagen. Det var tur att det var bra väder, för jag fick vara ute. Det tycker jag förstås är det bästa, för jag kan ju alltid tassa iväg till favoritgrannen, om jag känner mig ensam.
Blev glad när jag hörde bilen komma på kvällen. Jo, nu har jag lärt mig hur mattes brummis låter. Det tog ett tag innan jag kände igen det nya ljudet. Numera skyndar jag mig det fortaste jag kan för att hälsa välkommen.  När hon har backat färdigt, sitter jag redan där beredd.

På söndagen hände något otäckt, som jag inte varit med om förut. Jag blev bombarderad! Jo, jag lovar! Helt plötsligt blev jag attackerad av vita, hårda kulor! Fruktansvärt obehagligt. Det var bara att lägga tassarna på ryggen och fly in under närmsta skydd, in under bilen. Ber att få slippa sådant hårt nedfall i fortsättningen.


Idag har det varit riktigt kattväder, alltså jättebra och lagom på alla sätt. I morse, när vi precis tassat ut, Piff och jag, bestämde vi oss för att kolla hur Puff hade det på sitt Privata Område. Det var inte alls populärt, kan jag jama.  Puff använde svärjam, och förklarade oss inte alls välkomna där. Nä nä, vi krusade inte, hon fick väl sitta där ensam...


Jag har gjort en insats med musbekämpningen idag. Matte och husse vill inte ha möss i källaren, eller någon annanstans heller, och jag gör allt jag kan för att hjälpa till. Dessutom är de förjamat goda. Jag lämnar faktiskt inte något av maten. Städat och snyggt ska det vara efter måltiden.
   *tugga tugga* 

8 kommentarer:

  1. Läskigt med hårt vitt nedfall "ryser".Verkar som om du och Piff kommer lite bättre överrens nu för tiden.Åh, vi vill också fånga riktiga möss, verkar så kul och gott! Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Det var det fräckaste att bombardera dig med vita kulor! *fräs* Blev lite orolig när jag läste att du tog din tillflykt under bilen...du måste lova att vara försiktig med bilar. Det är farliga saker...

    SvaraRadera
  3. Fyjam! Det där med hårt nedfall lät inget vidare. Du får skaffa hjälm om det fortsätter så där. Skönt att du lärt dig hur mattes brummis låter. Man vill ju vara artig och hälsa välkommen ju. Att Puff inte vill visa sitt privata utrymme, är ju värst för henne själv. Hon får ju sitta där ensam, medan du och Piff är ute och roar er.

    SvaraRadera
  4. DUI och DECO: Möss är superkäk! Hoppas ni får syn på en när ni inte släpar på husse eller matte. Ett koppel bara bör inte vara ett hinder om ni är snabba. Och det är ni ju!

    MAYA: Ingen fara, jag ligger förstås inte där om den går igång! Men ett sånt plötsligt anfall innebar akut nödläge, tur att den stod så nära.

    SIPPO: Undrar just om det finns katthjälmar? *tveksam* Fick nog den känslan att hon VILL sitta där ensam, så det får hon göra, den surpuppan.

    SvaraRadera
  5. Tur att det var anständigt kattväder idag åtminstone. Svärjam tycker vi ändå var att ta i från Puffs sida. Hon kan ju faktiskt dra nytta av att ni sitter på andra sidan stängslet. Någon liten musis kan tvärvända vid anblicker av er och rusa rakt in i gapet på Puff. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  6. Då skulle hon väl blivit tyst i alla fall...he-he!

    SvaraRadera
  7. Musebusar, ja... Du är en duktig jägare!

    Jag har jagat dem länge för en och annan förirrar sig in i rastgården. DÅ tar jag dem.
    Jag har smakat på dem, men aldrig ätit upp en hel, vad matte har sett, utan arigt lämnat halva till henne och Smulan, fast de är oracksamma och vill inte ha dem.
    Det finns en sort som smakar blörk, näbbmöss. Alla såna jag har fångat har jag gett till matte, mitt bidrag till matkontot.
    Ha en härlig tisdag.

    SvaraRadera
  8. Antar att du inte sitter och väntar på matte bara, utan du dirigerar väl så att hon parkerar rätt när hon kommer hem? Annars brakar hon kanske rätt in i huset. Och vilken tur det är att tvåbeningar inte har fattat vilken delikatess en mus är, så vi får ha dem för oss själva!

    SvaraRadera